הפקדה לקופות גמל? למה לא כדאי לכם לחכות עד סוף השנה

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

קופות גמלכאשר שנה אזרחית מתקרבת לסיומה מתחילות חברות ביטוח וחברות בתי ההשקעות לפרסם תזכורות הממליצות למהר ולהפקיד כסף לקופות הגמל.

הפרסום, שמלווה לא פעם כבר בפניות אישיות ללקוחות (עצמאיים, על פי רוב), דוחק בלקוחות למהר ולהפקיד על מנת שלא לפספס את הטבות המס המגיעות ללקוח.

רק מעטים עוצרים לרגע וחושבים – האם כדאי בכלל לחכות דווקא לסוף השנה על מנת ליהנות מההטבות של ההפקדה? האם לא כדאי יותר לבצע הפקדה של כספים בתאריך יותר מוקדם ואולי דווקא בתחילת שנה? אנו סבורים שיש סיבות טובות להקדים את מועד ההפקדה ובכך לנצל בצורה טובה יותר גם את ההטבות הגלומות בכך. זאת, במיוחד לאור תנאי השוק, שוק ההון, וסביבת הריבית הנוכחית בישראל.

נוהג ישן נושן

לאורך שנים התרגל הציבור הרחב (גם שכירים אך בעיקר עצמאיים ופרילנסרים) לחסוך באמצעות הפקדות לקופות גמל ולקרנות השתלמות תוך הפקדה סמוך לסוף השנה. הנוהג הזה קיבל ממדים לאומיים עוד בשנים שבהן קופות הגמל היו בבעלות המערכת הבנקאית בישראל.

באותן השנים נהגו הבנקים לפנות בכל סוף שנה ללקוחותיהם ולעודד אותם להפקיד בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות. באותן שנים רבים גם לקחו הלוואות לצורך ביצוע הפקדות כאלה, העיקר – להרוויח ככל שניתן מהטבות המס שהעלות את האטרקטיביות של כלי חיסכון אלה.

נוהג זה, הגם שלא לגמרי ברור מהו המקור שלו (אולי הנטייה הישראלית לדחות דברים לרגע האחרון), עשוי בהחלט להתברר כצעד פחות משתלם. ישנם לא מעט נתונים שמציעים על כך שעדיף להקדים את ביצוע ההפקדות, על אחת כמה וכמה בסביבה הכלכלית הנוכחית השוררת בישראל.

החוק לעידוד החיסכון

לפני שנסביר על היתרונות הגלומים בביצוע הפקדות מוקדמות יותר לקופות הגמל, ראוי להסביר שצעד כזה משתלם מאוד לאנשים (לאו דווקא עצמאיים) שמשלמים מס הכנסה על הכנסותיהם. עבור הפקדות בסכומים שונים, מקבלים החוסכים הטבות מס המכונות הטבת ניכוי והטבת זיכוי. בשורה התחתונה – המדינה למעשה מחזירה לחוסכים כסף בתמורה לביצוע הפקדה כאמור.

נכון ל-2015, ההטבה חלה על הפקדה מקסימלית של כ—18,500 שקלים. עם זאת, יש גם תועלות נוספות שמעלות דווקא את הכדאיות לביצוע הפקדה מוקדמת, אולי אף בתחילת שנה.

האלטרנטיבה העדיפה

תמיד, כאשר רוצים להעריך צעד נכון מבחינה פיננסית, יש לבחון את החלופות. גם כאן, כאשר נרצה להראות שכדאי להפקיד לקופות גמל מוקדם יותר מאשר סוף שנה, נבחן זאת ביחס לחלופות מקובלות.

עבור מרבית הציבור, החלופה הסבירה ביותר להפקדות לקופות גמל וקרנות השתלמות היא השקעה וחיסכון בפיקדונות בנקאיים או בקרנות נאמנות. לעומת שתי האלטרנטיבות הללו גם יחד, מתברר שקופות הגמל עדיפות. כיום, הריבית בישראל אפסית, מה שמוביל לכך שהשקעה בפיקדון בנקאי איננה צעד מוצלח במיוחד. מה עוד שלא ניתן לקבל על הפקדה כזאת בונוס על הטבת מס.

גם הפקדה לקרנות נאמנות אינה צעד שיכול להתחרות בהפקדה לקופות הגמל. אמנם, קרנות נאמנות הן כלי פיננסי נזיל, אבל הציבור משלם על כך ביוקר. לעומת קופות גמל, מי שמפקיד בקרנות נאמנות משלם עלויות גבוהות יותר לגוף המתפעל (בצורה של דמי ניהול). בנוסף, קיים כמובן התשלום של מס שאותו ישלם המפקיד המרוויח בעת המשיכה – מס רווחי הון.

ויש עוד דבר חשוב נוסף – כל מי שרוצה לשנות את הרכב החיסכון, יכול לעשות זאת בקופות הגמל (בעזרת הוראה למנהל הקופה) ללא חיוב במס. כך, ניתן לעבור ממסלול מוטה אג"ח למשל, למסלול מנייתי בלי לשלם מס. צעד כזה בקרן נאמנות נחשב לאירוע מס, דבר שמקזז חלק מהרווחים.