ביטוח בריאות עובד זר

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

ביטוח בריאות עובד זרביטוח בריאות לעובדים זרים הינו חוק חובה לכל מעסיק. כמו כן, עובדים זרים שאין ברשותם ביטוח בריאות מחויבים לדאוג לביטוח, לדוגמא אם הם עובדים בצורה פרטית. גם עובד ללא רישיון מחויב בביטוח בריאות על פי חוק, אחרת לא יוכל לממן את טיפוליו הרפואיים במקרה הצורך. בין אם אתם מעסיקים עובדים זרים כחוק ובין אם לא, הנה כל הפרטים בנוגע לביטוח רפואי לעובדים זרים. 

 

מהו ביטוח בריאות עובד זר?

כל מעסיק מחויב לרכוש לעובד זר שעובד תחתיו ביטוח בריאות פרטי. מעסיק אשר נמצא שלא ביטח את עובדיו, צפוי לעמוד לעונשים כבדים החל מקנסות כבדים ועד מאסר. גם כאן, המעסיק יכול להפריש חלק מהסכום מעצמו ואילו חלק אחר משכרו של העובד. עם זאת, מעסיק של עובד זר בעל אשרה ורישיון, אינו מחויב להסדיר ביטוח רפואי על חשבונו לעובד זר. מה זה אומר בפועל? בין אם מדובר על עובד זר שעובד באופן חוקי, ובין אם מדובר על עובד זר שלא פועל כחוק – עדיין הוא חייב בביטוח בריאות בסיסי. 

על עובדים זרים לא חל חוק ביטוח בריאות ממלכתי, מכיוון שהם אינם תושבי ישראל. עם זאת, החוק מחייב את המעסיק לבטח אותם בביטוח בריאות פרטי. גם כאן, יש חוקים המתייחסים לביטוח עצמו. הביטוח חייב לעמוד בתנאים בהתאם לצו העובדים הזרים. עובדים זרים שיש להם ילדים יכולים לרשות אותם לתוכנית ביטוח רפואי מטעם קופת החולים מאוחדת בהתאם להסדר המדיני.

מתי מעסיק אינו חייב בתשלום ביטוח בריאות עובד זר?

יש מקרים מסוימים בהם המעסיק אינו מחויב על פי חוק לבטח את עובדיו על חשבונו. המקרה הראשון מתייחס לעובדים שיש להם אשרה ורישיון ישיבה מכוח ההסכם לחופשת עבודה. כמו כן, כאשר עובד מגיע למטרת חופשה אינו חייב המעסיק לבטח אותו, אם הם שוהים בישראל עד 12 חודשים אין חובה, אם הם מעוסקים אצל מעסיק מסוים עד שלושה חודשים וכמו כן, אם הם מבוטחים בביטוח רפואי בתקופת שהותם בישראל.

 

מהי פוליסת ביטוח בריאות עובד זר?

כאמור, מדובר על פוליסת ביטוח פרטית, והיא בסיסית ומותאמת לעובדים זרים. הפוליסה צריכה לכלול את הדברים הבאים: ביקור אצל רופא מומחה, ביקור בבתי חולים, ביקור בחדרי מיון, חיסונים, בדיקות אבחון, רפואה ראשונית, ניתוחים, בדיקות מנטו, בדיקות הדמיה, כיסא גלגלים, בדיקות מעבדה, אבחון, מוקד רפואי טלפוני, פינוי באמבולנס, ביטוח נכות, העברת גופה, ביטוח למקרה מוות, CT, הוצאות רפואיות שלא תחת אשפוז ועוד.

מנגד, אין חובה בפוליסה לבטח את העובד בתחומים הקשורים בלידה, שירותים פסיכולוגיים, שירותי סיעוד, טיפול באין אונות, טיפולי פוריות ובעיות בתפקוד מיני. חשוב לבחון היטב את פוליסת העובד, מכיוון שהיא חייבת לעמוד בקריטריונים שהממשלה קובעת. ניתן יהיה להרחיב את הפוליסה, בין אם מדובר על הרחבה מצד המעסיק או מצב העבודה. לדוגמא, רבים בוחרים להרחיב את הפוליסה בגין טיפולים עקב תאונת דרכים, תאונת עבודה ואחרים. במקרים מסוימים הפוליסה אינה אמורה לכסות את הדברים שציינו מכיוון שהמוסד לביטוח לאומי מממן את אותם טיפולים – חשוב לבחון מה נאמר בפוליסה.

 

איך מבצעים את התהליך?

תחילה עליכם לבחון את חברות הביטוח השונות שיש להן רישיון בתוקף להענקת ביטוח בריאות עובד זר. הרישיון מונפק על ידי המפקד על הביטוח תחת משרד האוצר. לאחר בחירת החברה יש למלא הצהרת בריאות, שאלון רפואי ולשלוח את הממצאים לחברת הביטוח. לאחר מכן יבוצע חיתום ביטוחי ועבור אותו עובד זר תונפק פוליסת ביטוח בריאות. המעסיק מחויב להעביר העתק של הפוליסה למבוטח בשפה המובנית לו. חשוב להדגיש שכאן אין תקופת אכשרה, הכיסוי הביטוחי תקף מיד עם העברת התשלום והנפקת הפוליסה. מוטב להדגיש, ביטוח בריאות עובד זר הינו לתקופה של שנה אחת, לאחר מכן יש לחדש את הביטוח (שלושה חודשים לפני סיומה). 

 

כמה עולה ביטוח בריאות עובד זר?

המחיר של ביטוח בריאות עובד זר משתנה בהתאם למצבו הרפואי של אותו עובד, גילו, מגדר ואורח חיים. בדרך כלל המחיר של הביטוח הינו בין 6 ש"ח ועד 8 ש"ח ליום. אך המחירים יכולים להיות יקרים יותר בהתאם לחברת הביטוח בה בחרתם. שימו לב, כאשר יש למעסיק את האישור לנכות משכרו של העובד הוצאות מעסיק (ביטוח בריאות), לא יוכל המעסיק לנכות מעל שליש מהסכום שהוא הוציא. נכון לשנת 2023, הניכוי של עובד זר אינו עולה על 134 ש"ח בחודש. 

כיצד בוחרים את חברת הביטוח?

כפי שציינו, לא כל חברות הביטוח מנגישות ביטוח בריאות לעובדים זרים, ולכן כדי שתוכלו למצוא את החברה המתאימה מומלץ לערוך השוואת מחירים בין החברות שיש להן רישיון בתוקף. לאחר מכן, תוכלו לסנן את החברות השונות בהתאם לכיסויים המוצעים. בסופו של דבר, חובת המעסיק היא לבטח את העובד רק בביטוח בסיסי, אך כמובן שהוא יכול להרחיב את הביטוח בהתאם לרצון שלו. גם העובד עצמו רשאי להרחיב את הביטוח, ולכן מתבקש להנגיש לו את פוליסת הביטוח בשפה המובנת לו. 

מכיוון שיש היצע רחב של חברות ביטוח תוכלו לקבל מכמה מהן הצעות מחיר, השוו בין הכיסויים ותוכלו גם להתייעץ עם יועץ ביטוח בריאות אשר יכוון אתכם לבחירה המתאימה ביחס לתקציב שלכם, ובאם יש רישיון או אין רישיון לעובד. נזכיר, כאשר נמצא עובד זר תחת מעסיק והוא אינו מבוטח בביטוח בריאות, הקנס או העונש שמוטל יהיו על המעסיק בלבד. אם יש ברשותכם מספר רב של עובדים זרים, מומלץ להתייעץ עם יועץ ביטוח כדי למצוא את הבחירה האידיאלית ביותר. 

ביטוח בריאות עובד זר