ביטוח בריאות ממלכתי

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

ביטוח בריאות ממלכתיכאשר מדברים על ביטוח בריאות ממלכתי, נהוג לציין בשיח תמיד את דמי הביטוח הלאומי שכולנו מחויבים בחוק לשלם. אבל, ע"פ החוק בישראל, אין די בתשלום של מס הבריאות למוסד לביטוח לאומי, מכיוון שכל תושב בישראל צריך להירשם גם בקופות החולים. הנה מה שצריך לדעת בנושא, כולל מידע על ביטוחים פרטיים – המשיכו לקרוא כאן. 

בישראל ובמדינות מתוקנות אחרות בעולם, ישנו סל בריאות אשר מסובסד בחלקו ע"י המדינה. כדי לקבל גישה לסל הבריאות והמומחים הרפואיים או הטיפוליים, להליכים הרפואיים השונים, לטיפולים ולתרופות השונות, תושבי ישראל מחויבים בחוק לשלם דמי חברות באחת מהקופות הבאות: כללית, לאומית, מאוחדת או כללית. כאשר תושב ישראל רשום בתור חבר באחת מקופות החולים הנ"ל, יהיה האזרח זכאי לזכויות הבאות:

  • שירותי בריאות: אזרחים זכאים לאלו לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי. 
  • חיסיון רפואי: חברי קופ"ח זכאים לקבלת שירותים תוך שמירה מוחלטת על פרטיותם. 
  • סל הבריאות: זכאות לקבל את מלוא שירותי סל הבריאות בהתאם לשיקול רפואי.
  • בחירת קופ"ח: חופש מוחלט ללא תנאים או מגבלות בבחירת קופת החולים. 
  • מעבר קופ"ח: חברי קופ"ח זכאים לעבור מקופה אחת לאחרת.
  • בחירת שירות רפואי: חברי קופ"ח זכאים לבחור רופא או שירות מתוך רשימות מומחים. 

עקרונות עליהם מושתת ביטוח בריאות ממלכתי

הזכויות שלעיל שציינו כאן במאמר, אלו בעצם מהוות לא רק את זכויות תושבי ישראל, אלא את העקרונות שעליהם מושתת ביטוח לאומי ממלכתי. בתוך כך, ישנם כמה עקרונות חשובים נוספים, אשר מגדירים את היבטי הזכאויות השונות בביטוחים אלו. למשל, מבוטחים בקופות החולים זכאים לפי החוק לבקש לעיין בתקנון קופות החולים, קרי לקבל עותק של התקנון לעיונם החופשי. 

כמו כן, תושבים בישראל אשר חברים בקופות החולים זכאים לקבלת מידע מלא בדבר הסדרי התשלומים הנהוגים בכל קופת חולים. לדוגמה, הסדרי תשלומים של תוכניות הקופה לשירותי בריאות נוספים, מה שנקרא גם שב"ן. בנוסף, עיקרון חשוב שעליו מושתת הביטוח הלאומי ממלכתי הינו העיקרון של זכאות פנייה והגשת תלונה לממונה על פניות הציבור. לחילופין, ניתן לפנות לנציב הקבילות בעניין של חוק ביטוח בריאות ממלכתי (ע"י פנייה למשרד הבריאות). 

סל הבריאות חינמי לחלוטין? – ביטוח פרטי הוא התשובה 

כאמור, סל הבריאות כולל בתוכו המון סוגים שונים של טיפולים, תרופות ושירותים שונים של רופאים ומומחים טיפוליים אחרים. בתוך כך, המדינה מסבסדת לא מעט טיפולים, תרופות ומומחים רפואיים, אבל בחלק לא קטן מהמקרים נדרשת השתתפות עצמית מצד המבוטחים. מעבר לכך, ישנם גם לא מעט טיפולים ותרופות אשר אינם נכללים בתוך סל הבריאות, מה שמוביל אנשים להוציא לא מעט כספים בכל מיני שעות צרה לא עלינו. 

לכל צרה שלא תבוא עלינו, ובמקרים אלו של הזדקקות לטיפולים רפואיים שאינם כלולים בסל הבריאות, טוב שיש ביטוח פרטי. בישראל, הביטוחים הפרטיים הופכים יותר ויותר פופולאריים, אולי מכיוון שיוקר המחיה כאן רק הולך ועולה כל הזמן, מה שמוביל אנשים להיות מודאגים מגיל הפנסיה או בשעת אובדן כושר עבודה, חלילה. זו הסיבה לכך שכל כך הרבה אנשים אמנם משלמים דמי ביטוח לאומי ומקבלים ביטוח בסיסי, אבל גם מחליטים לרכוש ביטוח חיים פרטי, ביטוח סיעודי, ביטוח פנסיוני (ביטוח מנהלים) ועוד. 

אי-זכאות לשירותי בריאות ממלכתיים ותקופות המתנה 

ככלל, חיילים בצה"ל אינם זכאים לקבלת שירותים במסגרת קופות החולים, שכן חיילים מקבלים את שירותיהם במסגרת הצבא. בכל הנוגע לחיילים בשירות הקבע כמו קצינים ונגדים, מאלו מנוכה תשלום של דמי ביטוח בריאות. עם זאת, חיילים מתנדבים כן מקבלים שירותי בריאות במסגרת קופת החולים. זאת, בתמורה לתשלום דמי ביטוח. 

בנוסף, תושבים חוזרים עשויים לעיתים להידרש לתקופת המתנה עד שיוכלו לחזור לקבל את השירותים הכלולים בסל הבריאות. לדוגמה, תושבים חוזרים אשר לא שילמו ביטוח לאומי או אפילו ביטלו את הדרכון שלהם ובכך חדלו מלהיות תושבי ישראל. תושבים חוזרים אלו יידרשו להמתין תקופת המתנה שבמהלכה נדרשת שהייה רצופה בישראל. 

תושבים חוזרים ויציאה מישראל בתקופת ההמתנה

אם התושבים החוזרים צריכים לצאת מהארץ במשך תקופת ההמתנה, זה אפשרי, אבל צריך לקחת בחשבון שתקופת ההמתנה תתארך. ניתן אמנם לפדות את תקופת ההמתנה בתשלום, אבל אם בוחרים שלא לפדות אותה, אז התקופה המינימלית של ההמתנה היא חודשיים והמקסימלית היא 6 חודשים. עוד חשוב לדעת, לגבי עולים חדשים, אלו נדרשים להגיע לקופת החולים כדי להירשם כחברים בה. 

אם עולים חדשים נדרשים לצאת מהארץ במהלך תקופת הקליטה שלהם בישראל, חשוב לנסות להסדיר את החברות בקופת החולים לפני היציאה מהארץ. חשוב לציין, הבירוקרטיה הכרוכה בכך אינה מורכבת והחברות נכנסת לתוקף כבר ביום בו האדם מקבל את הכרטיס הזמני שלו לחברות בקופת החולים. לאחר תקופה מסוימת, יישלח הכרטיס לחברות הקבועה בקופת החולים. 

צריכים סיוע נוסף? – המרכז לייעוץ פנסיוני 

בין אם אתם צריכים סיוע נוסף בעקבות עלייה לארץ או חזרה לארץ אחרי תקופה בחו"ל, או שמא אתם מעוניינים לרכוש ביטוח פרטי, המרכז לייעוץ פנסיוני עומד לשירותכם. המרכז לייעוץ פנסיוני מונה את אנשי המקצוע המומחים ביותר בתחומים הפיננסיים בישראל, לרבות כל מה שקשור בביטוחים פרטיים.

לא פעם, אנשים מוותרים על רכישת פוליסת ביטוח פרטי מתוך דאגה הנוגעת לבירוקרטיה המאופיינת עם התהליך. בדיוק לשם כך נועד המרכז לייעוץ פנסיוני, שיודע להכווין אתכם בתהליך בצורה המדויקת ביותר בהתאם לצרכים האישיים שלכם ושל בני משפחותיכם. באופן הזה, המשפחה שלכם תוכל לקבל את השקט הנפשי המגיע לה, וכמובן, לחסוך כסף בתהליך רכישת הביטוח. 

צרו קשר לקבלת ייעוץ ללא התחייבות – המרכז לייעוץ פנסיוני המנוהל ע"י רון מאיר.  

ביטוח בריאות ממלכתי