מדוע ישראלים בעלי שורשים פולניים זכאים לדרכון גרמני?

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

במאמר זה נסקור את סיפורם של יהודי גרמניה שמעולם לא החזיקו באזרחות גרמנית. יהודים אלו היגרו ממזרח אירופה לגרמניה מתחילת המאה הקודמת ונאלצו להימלט בעקבות רדיפת המשטר הנאצי עד לגירושם לפולין בשנת 1938.

עד לפני שנתיים, יהודים אלו וצאצאיהם לא היו זכאים לאזרחות גרמנית. בתיקון חוק האזרחות הגרמני הוחלט לתקןבמשהו את העוול ההיטורי שנגרם ליהודים אלו ולהקנות להם ולצאצאיהם זכאות לאזרחות.

 

הרקע להגירת יהודי מזרח אירופה לגרמניה.

משנות השמונים של המאה ה-19 עברה הקהילה היהודית במזרח אירופה תמורות משמעותיות. שיעור הילודה הגבוה ביחס לכלל האוכלוסייה הביא לכך להכפלת מספר היהודים בין השנים 1925-1876. הגידול המואץ הביא למחסור בעבודה ליהודים במדינות מזרח אירופה. לכך יש להוסיף את נפילת האימפריה הרוסית ואימפריה האוסטרו הונגרית במלחמת העולם הראשונה, אשר יצרו מדינות חדשות (פולין, צ'כוסלובקיה וכו') אשר התקשו לעמוד על רגליהן מבחינה כלכלית. בפולין, אשר קיבלה אוטונומיה מלאה לאחר מלחמת העולם הראשונה, הייתה עלייה חדה באנטישמיות ממסדית שהתבטאה בפיטורין והגבלות שונות וגם באלימות לא ממסדית בדמות פוגרומים.

נסיבות מורכבות אלו הביאו להגירה מאסיבית של כ-2.5 מליון יהודים למדינות מערב אירופה ובכללן גרמניה. עשרות אלפי יהודים היגרו והתיישבו בערים שונות ברחבי גרמניה ובכך נוספו לקהילות היהודים הוותיקות יותר שכבר התבססו בגרמניה.

 

מעמד יהודי פולין בגרמניה

לפי חוקי ההגירה והאזרחות בגרמניה באותה תקופה, אזרחות גרמנית התקבלה דרך האב. כלומר ילדים לאב אזרח גרמניה היו זכאים לאזרחות גרמנית. כל היתר היו צריכים להמתין שנים רבות לקבלת האזרחות הגרמנית מכוח ישיבה בגרמניה.

במצב זה, מי שנולד בגרמניה לא היה זכאי לאזרחות גרמנית מכוח לידתו בשטחה, אלא רק מכוח היותו בן של אב אזרח גרמניה. לכן, משפחות יהודיות רבות שהתגוררו בגרמניה שנים רבות והקימו משפחות, עדיין חיו בגרמניה כתושבים זרים ללא אזרחות גרמנית.

רבים מיהודי מזרח אירופה שהגיעו לגרמניה איבדו את האזרחות בה החזיקו במדינת המקור. בהעדר אזרחות גרמנית, נותרו יהודים תושבי גרמניה אלו חסרי אזרחות.

יתרה מכך, לפי חוקי האזרחות באותה העת, נישואין של אישה אזרחית גרמניה לאזרח זר הביא לכך שאזרחית גרמניה תקבל את האזרחות של האזרח הזר לו נישאה. בנסיבות אלו, רבים מיהודיות אזרחיות גרמניה שנישאו ליהודי ממדינות מזרח אירופה איבדו את אזרחותן הגרמנית וקיבלו אזרחות פולנית, רוסית, צ'כוסלובקית וכו'.

במקרים בהם אזרחית גרמניה התחתנה עם אדם ללא אזרחות, גם היא הפכה לחסרת אזרחות.

חרף התנאים הלא פשוטים, יהודי מזרח אירופה הצליחו לעשות חיל בגרמניה בשלל תחומים והפכו לחלק מהחברה וחיי המסחר בגרמניה. בד בבד, לאחר מלחמת העולם הראשונה ניכרה עלייה ניכרת באנטישמיות שהתגברה והתמסדה עם עלייתו של היטלר לשלטון ב 30.1.1933.

 

הימלטות מגרמניה עד הגירוש

חוקי נירנברג והאלימות הנוראה של המפלגה הנאצית כלפי יהודי גרמניה הפכה את חייהם לבלתי נסבלים. מי שברחו זה מקרוב מהאנטישמיות במזרח אירופה נאלצו להימלט פעם נוספת בחיפוש אחר מדינה שתסכים לקבלם. רבים היגרו לארה"ב, לדרום אמריקה ולפלשתינה שהייתה באותה העת תחת שלטון המנדט הבריטי.

באוקטובר 1938 החליטה המפלגה הנאצית לגרש מגרמניה את כל היהודים אזרחי פולין משטחה. פולין, שבאותה העת נשלטה על ידי ממשלה אנטישמית קיצונית, ניסתה לחסום את המהלך בכך שדרשה חותמת אישור כניסה לשטחה בדרכון הפולני. בסופו של דבר גורשו יהודים אזרחי פולין לעיירות גבול בין פולין לגרמניה.

 

השינוי בחקיקה

ב-20.8.2021 תיקנה גרמניה את חוק האזרחות כדי לתקן ולו במעט את העוול ההיסטורי שנגרם ליהודים שהתגוררו בגרמניה ללא אזרחות גרמנית ונאלצו לברוח מגרמניה.

לפי החקיקה, יהודים שקיימו מרכז חיים בגרמניה לפני עליית היטלר לשלטון ב 30.1.1933 ונמלטו מגרמניה לאחר 30.1.1933 זכאים לאזרחות גרמנית. גם יהודים שנולדו בגרמניה לאחר 30.1.1933 ונמלטו מגרמניה זכאים לפי חוק האזרחות המתוקן.

הזכאות לאזרחות גרמנית קיימת גם עבור הצאצאים של יהודים העומדים בתנאי הזכאות.

לכן, אם אתם צאצאים של תושב גרמניה שלא היה אזרח גרמני, מומולץ לבדוק את זכאותכם לאזרחות גרמנית.

משרדנו מתמחה בהוצאת אזרחות ודרכון גרמני ואוסטרי. המומחיות שלנו כוללת טיפול בכל הבירוקרטיה והשגת מסמכים. הצוות כולל דוברי גרמנית וקשר ישיר עם הרשויות הרלוונטיות בגרמניה ואוסטריה. אנחנו מלווים אתכם בכל שלבי התהליך, מבדיקות ארכיוניות לווידוא עמידה בתנאי הזכאות לאזרחות ועד לרגע המרגש של קבלת הדרכון.