קרן השתלמות למשפטנים

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

כאשר מדובר על קרן השתלמות למשפטנים, מתכוונים לקרן השתלמות אשר מנוהלת על ידי החברה לניהול קרן השתלמות לשופטים. כבר בשנת 1977, החברה הוקמה ואוגדה כחברה בע”מ, כאשר מטרתה הייתה לשלם למשפטנים תוספת כספית לטובת מימון השתלמויות מקצועיות.

מאז הקמתה של החברה לניהול קרן השתלמות למשפטנים, פעלה החברה בתור קופת גמל תאגידית תחת השם קרן השתלמות לשופטים בע”מ. בעוד שקרנות ההשתלמויות האלו נחשבות אפיק חיסכון לטווח בינוני, משפטנים רבים משתמשים בהן כדי לממן צרכים שונים, לרבות קורסים מקצועיים ולימודי המשך, השתלמויות מקצועיות וכולי.

מהי קרן השתלמות למשפטנים?כאשר מדובר על קרן השתלמות למשפטנים, מתכוונים לקרן השתלמות אשר מנוהלת על ידי החברה לניהול קרן השתלמות לשופטים.

במילים פשוטות, קרן השתלמות למשפטנים היא "מוצר" חיסכון לטווח קצר ועד בינוני, כאשר בדרך כלל מדובר על תקופה של 6 שנים בלבד. קופת החיסכון הזאת זוכה להטבות בלעדיות וייחודיות לה, כאשר דמי הניהול שלה לרוב יעמדו על כ-0.7 אחוז בלבד.

אמנם קרן השתלמות למשפטנים נוצרה כדי למלא צורך לימודי עבור קבוצת השכירים, אבל כיום היא כמעט לא משמשת לצורכים אלה, אלא כתוכנית חיסכון לכל דבר ועניין. עם זאת, למרות השינוי שקרנות ההשתלמות עברו בשנים האחרונות, הן עדיין מבוססות על אותה שיטת הפרשה.

למה כדאי לפתוח קרן השתלמות למשפטנים?

כאמור, קרן השתלמות למשפטנים היא למעשה קופת חיסכון שמעסיק יכול להפריש לעובדיו. זו יכולה להיות דרך מצוינת להציע תמיכה לעובדים, וזוהי דרך למשוך עובדים פוטנציאליים. נכון להיום, קרן השתלמות למשפטנים היא "מוצר" חיסכון שעובדים רבים נוטים להתמקח עליו ומתעקשים על קבלתו כחלק מתנאי השכר שלהם.

קופת החיסכון מעניקה יציבות פיננסית ואפשרות לחסוך כסף לאורך טווח בינוני, בעוד שקרן ההשתלמות למשפטנים היא גם דרך לתגמל עובדים על עבודתם הקשה. זו גם הזדמנות ליצור תרבות של חיסכון בקרב העובדים, אלמנט מבורך בכל משפחה עם ילדים.

ממה מורכבת קרן השתלמות למשפטנים?

במילים פשוטות, קרן השתלמות למשפטנים היא "מוצר" חיסכון לטווח קצר ועד בינוני, כאשר בדרך כלל מדובר על תקופה של 6 שנים בלבד
קרדיט תמונה: pexels

בדומה לעובדים שכירים, גם למשפטנים ישנן הטבות מסוימות אשר משמשות לאפיקי חיסכון מומלצים. בדומה לקרנות השתלמות אחרות, גם קרן השתלמות למשפטנים לא ניתנת לפתיחה פרטית, אלא רק באמצעות מעסיק ורק לאחר תקופ0ת הזמן המוגדרת בחוק לפתיחת הקרן.

לרוב יהיה מדובר על הפקדה חודשית של 10% מהמשכורת של העובד השכיר. זאת, כאשר מתוך אותם עשרה אחוזים, 7.5 אחוזים הם מופרשים על ידי חשבון המעסיק. זאת, בעוד שרק 2.5 אחוזים מופרשים על ידי חשבון המשפטן. טיפ חשוב, תמיד יהיה כדאי לבדוק כמה כסף תוכלו להרוויח מתשואות בקרן ההשתלמות שלכם למשפטנים.

מעסיקים לא ממהרים לפתוח קרן השתלמות למשפטנים

לקרן השתלמות למשפטנים ושכירים יש כמה יתרונות מהותיים על פני תוכניות חיסכון מוכרות אחרות. וזו בדיוק הסיבה לכך שקרנות ההשתלמויות האלו כל כך מבוקשות על ידי עובדים שכירים. לא משנה אם מדובר בעובדים שכירים מעולם המשפט או בתחום אחר, הבעיה עם קרן השתלמות היא, כאמור, שלשכירים אין אפשרות לפתוח אחת כזו לעצמם.

בעוד שהעובד השכיר מחויב לחכות שהמעסיק יפתח עבורו קרן השתלמות למשפטנים, העובדה בשטח היא שלא כל המעסיקים מוכנים לכך. זאת, מאחר שרוב ההפרשות הן תמיד על חשבונו של המעסיק. עצמאים יכולים לפתוח לעצמם קרן השתלמות, מה שאומר שהם לא חייבים להמתין לאף אחד עבור פתיחת הקרן. ובין אם אתם משפטנים עצמאים או שכירים בתחום, אתם צריכים לבדוק אם מסלול ההשקעות שלכם בסיכון גבוה או נמוך.

מסלול השקעות בסיכון גבוה או נמוך

בעוד שקרנות ההשתלמות למשפטנים קיימות במספר לא מבוטל של מסלולים, גובה הסיכון תמיד משתנה בין מסלול למסלול. באופן כללי, אפשרי למנות שלוש קבוצות עיקריות של סיכון במידה משתנה. המסלול בסיכון הגבוה הוא מסלול מנייתי, כאשר בסיכון זה התשואות יכולות לנוע בין 70% ל-90% ומעלה.

מסלול סיכון בינוני, כמו מסלול מטבע חוץ, יכלול למשל אג”ח ממשלתי, אג”ח שקלי, אג”ח קונצרני, אג”ח שקלי לטווח קצר ועוד. זאת, בעוד שהמסלול בסיכון נמוך תמיד יהיה מסלול שאינו מנייתי. אם אתם שואלים את עצמכם איך מוצאים קרן השתלמות למשפטנים עם דמי ניהול נמוכים, התשובה לכך חד משמעית. הדרך הכי טובה למצוא את דמי הניהול הכי אטרקטיביים היא, פשוט בעזרת מחשבון. תוכלו למצוא מחשבוני קרנות השתלמות למשפטנים באינטרנט, מה שיעניק לכם את כל המידע על קרן השתלמות, כמו גם דמי הניהול שלה, פילוג ההשקעות ועוד.

יתרונות קופת חיסכון ללא תשלום מס

מבין כל מוצרי החיסכון השונים שיש עבור שכירים או משפטנים, רק קרן השתלמות מציעה פתיחת תוכנית ללא תשלום של מס. זאת, בתנאי שהשכיר לא עבר את סכום ההפקדה החודשי שנקבע בחוק (בד"כ כ-1,500 ₪ חודשי).

יתרון גדול נוסף של קרן השתלמות הוא, שדמי הניהול שלה נמוכים למדי. אם משווים את דמי הניהול של קרן השתלמות למשפטנים לדמי הניהול של קופות גמל, ההבדלים משמעותיים. בעוד שקרן ההשתלמות למשפטנים נהנית מדמי הניהול הנמוכים בשוק, רוב המשפטנים ישלמו כ-0.7% בלבד על הניהול של הקרן. זאת, זמן שדמי הניהול של קופות הגמל הוא כ-3%.

כסף נזיל וזמין בטווח הבינוני – קרן השתלמות משפטניםבעוד שהעובד השכיר מחויב לחכות שהמעסיק יפתח עבורו קרן השתלמות למשפטנים, העובדה בשטח היא שלא כל המעסיקים מוכנים לכך.

יתרון ברור של קרנות השתלמות למשפטנים טמון בעובדה שהקרנות האלו קצרות מועד. וזה מה שהופך את הכסף שלכם לנזיל. בין אם אתם מתכננים לרכוש רכב, לשפץ את הבית, להירשם לקורס אקדמאי ועוד, הכסף יהיה זמין בתום תקופת ההשקעה לשימושכם המשתנה. לרוב יהיה מדובר על תקופה של 6 שנים בלבד.

כמו כן, חשוב לבדוק אם יהיה ניתן לקחת הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות שלכם. לא פעם, אנשים מוצאים עצמם בצורך לכסף נזיל, אך חלק מקרנות ההשתלמות לא מאפשרות נטילת הלוואה על חשבונן. קרן השתלמות למשפטנים עם אפשרות של הלוואה על חשבונה, הופכת את הכסף שלכם לנזיל אפילו יותר. אם אכן קיימת אצלכם אופציה לקחת הלוואה על חשבון קרן השתלמות למשפטנים, בדקו אם ישנן עמלות או תנאים מגבילים.

מה אם איני בקיא בהשקעות שלי?

בין אם אין לכם מספיק זמן לנהל את החסכונות, או שמא הסיבה היא אחרת לכך שאינכם בקיאים בהשקעות שלכם, חשוב שתדעו כמה כסף צריך להיכנס ולצאת מהחשבון שלכם בכל עת. כך תוכלו לתכנן נכון את פתיחת קרן ההשתלמות בסיום ההשקעה.

תוכלו לדעת תמיד כמה כסף יש לכם בקרן, מהו מועד פתיחתה, לתכנן את משיכת הכספים בעיתוי הנכון וכו'. אם תרצו, תוכלו גם להסתייע ביועצים פיננסיים אשר מתמחים בקרנות השתלמויות למשפטנים. עם זאת, משפטנים רבים בוחרים לנהל בעצמם את ההשקעות שלהם.

ממי כדאי לקבל סיוע בניהול קרן השתלמות?

בעוד שחלק מהמשפטנים השכירים מקבלים את הסיוע מרואה החשבון או מנהל החשבונות שלהם, אפשרי גם לקבל סיוע בהשקעות דרך חברות פרטיות. חברות פרטיות הן הבחירה המועדפת על ידי משפטנים רבים, מכיוון שסיוע זה מתמקד באינטרסים של המשקיע – העובד השכיר.

בסופו של דבר, קרן השתלמות למשפטנים היא דרך לחסוך כסף לעתיד. זה יכול לשמש למגוון מטרות, כגון פרישה, מקרי חירום וחינוך, טיולים לחו"ל ושיפוץ בבית, רכישת רכב ועוד. אם בעבר קרנות אלו שימשו למטרות לימודיות בעיקר, כיום משפטנים ועובדים שכירים אחרים פועלים למטרותיהם השונות והמגוונות בעת משיכת הכספים מהקרן.