קרן השתלמות להנדסאים

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

קרן השתלמות להנדסאיםהנדסאים ורוצים לפתוח קרן השתלמות? המאמר הבא הוא בשבילכם. קרן השתלמות היא אפיק השקעה משתלם במיוחד. המדינה מעודדת פתיחת קרן השתלמות ולכן ניתן לקבל הטבות מס שונות עבור פתיחת קרן השתלמות. מהי קרן השתלמות ומדוע זה כדאי? על כך במאמר הבא

 

קרן השתלמות להנדסאים- מה זה?

קרן השתלמות היא אפיק חיסכון לטווח בינוני עד ארוך בה למעשה מפקידים כסף. גם שכירים וגם עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות. במידה שהפקדתם כסף בקרן השתלמות תוכלו לפדות אותו אחת ל-6 שנים. ישנם מקרים חריגים בהם יהיו נקודות יציאה לפני 6 שנים. 

קרן השתלמות נחשבת לאפיק חיסכון רווחי ומשתלם אשר ניתן לקבל על ההפקדות בו הטבות מס שונות. כמו כן, כאשר פודים את קרן ההשתלמות אין צורך בהפרשת מס רווחי הון. 

קרן השתלמות היא קרן המוצעת הן על ידי חברות ביטוח והן על ידי בתי השקעות. קיימים קרנות השתלמות שונים וניתן לבחור את מסלול ההשקעה המועדף עלינו. על פי מסלול ההשקעה ייקבע גובה דמי הניהול של הקרן. בדרך כלל מסלול השקעה של מניות יצריך דמי ניהול גבוהים יותר מאחרים. 

קרן השתלמות להנדסאים- תנאי פתיחה

כפי שציינו קודם, לא כל אחד יכול לפתוח קרן השתלמות. הנדסאים שכירים יכולים לפתוח רק במקום שמציע לעובדים שלו לפתוח קרן השתלמות. הנדסאים עצמאים לעומת זאת יכולים לפתוח קרן השתלמות באופן עצמאי ולהפריש לקרן את הסכום שהם בוחרים. 

בדרך כלל לעצמאים יהיה ניתן להפריש עד 18,000 שקלים בשנה. מעל 18,000 שקלים המשקיע יהיה חייב לשלם מס רווחי הון שעומד על 25%. 

 

קרן השתלמות להנדסאים- הטבות מס

בתנאים מסוימים עבור הפקדה בקרן השתלמות. הטבות המס יכולות לכלול גם פטור מתשלום מס בגין רווחי הון, בעיקר עבור עצמאים. כמו כן, הטבות מס יכולות להיות גם החזרי מס בגין הפקדות לקרן השתלמות. 

ריכזנו לכם את התנאים לקבלת הטבות מס במקרים שונים- 

  • הנדסאים שכירים
  • בתנאי שהפרשות המעסיק לא עולות על 7.5% משכר הברוטו של העובד ולא יותר מפי 3 מהפרשות העובד לקרן השתלמות.
  • בתנאי שהשכר השנתי מגיע לתקרה של 188,544 ש"ח (נכון לשנת 2022).
  • בתנאי שפדיון קרן ההשתלמות לאחר 3 שנות ותק בקרן, נעשה לצורך לימודים או מימון השתלמות.
  • בתנאי שפדיון קרן השתלמות נעשה עקב הגעה לגיל פרישה.
  • בתנאי שפדיון קרן השתלמות נעשה לאחר שש שנים מיום ההפקדה.
  • הנדסאים עצמאים
  • משיכה שלא לפני המועד שנקבע – שש שנים.
  • הטבת מס על חלק מההפרשות עד לתקרה המותרת.
  • הנדסאים עצמאים שעובדים כשכירים

אצל הנדסאי עצמאי שהוא שכיר התנאים שונים. עצמאי שמקבל מהמעסיק הפרשה לקרן השתלמות ובנוסף מפקיד לקרן ההשתלמות בתור עצמאי יהנה מהטבת מס כפולה בכל קופה. גובה ההטבה תלוי בגובה ההפקדה לקרן ההשתלמות בתור שכיר. 

כעצמאי, עובד זה יכול להנות מהטבות מס עבור הפקדות לקרן השתלמות בהתאם לתנאים הבאים-

  • סכום ההפקדה לא עולה על 4.5% מסך הכנסות באותה שנה.
  • סכום ההפקדות לא עולה על 4.5% מסכום התקרה. 

 

קרן השתלמות להנדסאים- פדיון הקרן

כפי שציינו קודם, ניתן לפדות קרן השתלמות אחת ל-6 שנים. לאחר שעברו שש שנים מיום ההפקדה, תוכלו למסוך את הכסף ללא תשלום בגין רווחי הון. מס רווחי הון הוא מס המוטל על הרווחים והוא עומד על 25%. מדובר באחוזים גבוהים ולכן לא מומלץ לפדות את הכסף לפני שעברו 6 שנים. 

עם זאת, קיימים מקרים חריגים בהם תהיה נקודת יציאה לאחר 3 שנים מיום ההפקדה ולא יהיה צורך בתשלום מס רווחי הון. לדוגמא, אם אתם רוצים למשוך את הכסף מקרן ההשתלמות לטובת השתלמות בארץ או בחו"ל. חשוב לוודא שההשתלמות עומדת בתנאים הכתובים בחוק. גם לאחר הגעה לגיל הפרישה- 67 לגברים ו-62 לנשים, ניתן לפדות את הכסף. 

על מנת לפדות את הקרן יש לשלוח בקשה לפדיון קרן השתלמות. הבקשה תימסר על גבי טופס של בית ההשקעות שמנהל את הקרן שלכם. יש לצרף מספר מסמכים ביניהם צילום תעודת זהות ואישור בנקאי המעיד על חשבון השייך לעובד (בעל הקרן). תוך 4 ימי עסקים בדרך כלל, אתם אמורים לראות את הכסף בחשבון שלכם.

קרן השתלמות להנדסאים- הלוואה

במידה שאתם צריכים כסף באופן מידי אך לא רוצים לפדות את הכסף ולשלם מס רווחי הון, עומדת לפניכם אופציה אחרת והיא לקבל הלוואה מתוך הסכום שצברת. במידה שתבחרו לקחת הלוואה הריבית שתאלצו לשלם תהיה נמוכה יותר באופן משמעותי מריבית שתאלצו לשלם לבנק או לחברת האשראי עבור הלוואה דומה. 

יש לקחת בחשבון שהלוואה מקרן השתלמות לא יכולה לעלות על 50% מגובה הסכום הצבור. במידה שעברו 6 שנים והקרן נזילה ניתן לקחת הלוואה בשיעור של עד 80% מגובה הקרן. 

שימו לב שכל בית השקעה או חברת ביטוח עובדים עם נהלים שונים. לכן חשוב לוודא את הנהלים העדכניים בנוגע להשקעה או לגובה הריבית מול המקום בו השקעתם את הכסף.  

קרן השתלמות להנדסאים