קרן הון סיכון

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

המודעת היום בנוגע להשקעות גדולה מאי פעם, אנשים מבינים שהכסף שלהם לא יכול להישאר בבנק עם ריבית כמעט אפסית. ככל שיוקר המחיה עולה אנו צריכים לדעת איך לגרום לכסף שלנו לעשות כסף נוסף עבורנו ללא שום פעולה מהצד שלנו. אפשרויות ההשקעה הן מגוונות, החל מקופות גמל ועד להשקעות קרן הון סיכון. בכל אחת מההשקעות אתם חשופים לסיכון במידה כזאת או אחרת. קרן הון סיכון כשמה כן היא, בעלת סיכון גבוה.

 

מהי קרן הון סיכון?

קרן הון סיכון (VC – Venture Capital) היא השקעה דרך גוף פרטי אשר הוא משקיע בעסקים, סטארט-אפים ומיזמים בעלי סיכון גבוה.החל מקופות גמל ועד להשקעות קרן הון סיכון. בכל אחת מההשקעות אתם חשופים לסיכון במידה כזאת או אחרת. קרן הון סיכון כשמה כן היא, בעלת סיכון גבוה. הגוף למעשה משתמש בכספי הציבור שמגיעים אליו כדי לגייס כסף למיזם בו הוא מאמין ולהוביל אותו להצלחה. רוב חברות הסטארט אפ שאתם מכירים, אפילו הגדולות ביותר, עמדו מאחוריהן קרנות הון סיכון, לעיתים יותר מאחת לצורך מימון ראשוני וגיוס כספים לפרויקט. ישנן קרנות הון סיכון שונות אשר לכל אחת מהקרנות יש את תחום ההתמחות המרכזי שלה, טכנולוגיה, סטארט-אפים ועוד.

בישראל ניתן למצוא לא מעט קרנות הון סיכון, פיטנגו, Aleph, JVP ועוד. כמו כן, ניתן להשקיע גם בקרנות הון סיכון זרות. חברות הון סיכון מאוגדות לפי שותפות מוגבלת כאשר מבנה הקרן הוא על בסיס משקיעים. מנהלי הקרן חייבים להיות אנשים בעלי ניסיון בתחום כדי שבאמת יוכלו לבצע השקעות נכונות במיזמים. בדרך כלל קרנות סיכון יהיו מורכבות בצורה ממשקיעים, יועצים, מנהלים וחברי דירקטוריון. לכל אחד יש את התפקיד שלו בקרן כדי להפוך אותה לרווחית ולמצוא השקעות בעלות פוטנציאל גבוה.

קרן הון הסיכון הראשונה בישראל הוקמה בשנת 1985 על ידי גדעון טולקובסקי ושמה הוא "אתנה". לאחר כמה שנים נכנסו לשוק הישראלי עוד מספר קרנות הון סיכון אשר עודדו תחרות בקרב המשקיעים. בשנת 1990 אף המדינה עודדה ונתנה לגיבוי לפעילות קרנות הון סיכון בארץ באמצעות תוכנית "ענבל" ששימשה בתור ערבה לחלק ניכר מהשקעות הקרן.

איך הקרנות עצמן מרוויחות?בדומה לשוק ההון, כאשר קרן הון סיכון משקיעה במיזם כלשהו היא קונה אחוזים מהחברות המושקעות וכאשר ערך החברה עולה כך ההכנסה לקרנות גדלה.

בדומה לשוק ההון, כאשר קרן הון סיכון משקיעה במיזם כלשהו היא קונה אחוזים מהחברות המושקעות וכאשר ערך החברה עולה כך ההכנסה לקרנות גדלה. כאשר סכום גדול (כל הגיוסים של הקרן) מושקעים במיזם מוצלח ההכנסה היא אדירה אבל מצד שני, גם כאשר המיזם לא צולח כך גם ניתן להפסיד כסף. השקעות כמו פייסבוק הניבו רווחים עצומים למי שהשקיע בממשק עוד בתחילת דרכו דרך קרן הון סיכון. המטרה העיקרית של קרן הון סיכון היא לקחת מיזמים אשר היא תקבל החזר גבוה על ההשקעה בהם.

הצד של המושקע

אם יש לכם עסק עבורו אתם מעוניינים לקבל מימון יש מספר דברים שיעזרו לכם למצוא את המקום הנכון לקבל ממנו שירות:

  1. במה הקרן משקיעה? כאשר אתם בוחרים בקרן הון סיכון אתם יכולים למצוא את ההשקעות בהן הקרן משקיעה. האם ההשקעותבמה הקרן משקיעה? כאשר אתם בוחרים בקרן הון סיכון אתם יכולים למצוא את ההשקעות בהן הקרן משקיעה. האם ההשקעות דומות לחברה שלך? דומות לחברה שלך? אם התשובה היא כן יש לכם סיבה ליצור קשר עם הקרן. על אף שכביכול יכול להיות כאן ניגוד, דווקא חשוב לבחור בקרן שכן מתמחה בהשקעות בחברה דומה לשלכם. הסימן הזה מעיד על כך שהחברה מכירה את התחום ומעוניינת בצמיחה במיזמים דומים.
  2. שלב – שימו לב שלא כל קרן הון סיכון מוכנה להשקיע בכל שלב. יש שלבי מימון שונים למיזם וקרן הון סיכון לא תסכים להכנס להשקעה אלא אם כן אתם בשלב פעיל יחסית. עם זאת, יש גם קרנות שמחפשות דווקא מיזמים בשלבי חיתולים, כך הסיכון הוא יותר גבוה אבל גם התשואה.
  3. מוניטין – בדיקת מוניטין הקרן היא קריטית לכל משקיע ומבקש השקעה. אתם רוצים למצוא קרנות עם עסקאות מצליחות, ככה אתם יודעים שהחברה שמה את הבחירות שלה על חברות בעלות פוטנציאל גבוה. ככה גם תוכלו לקבל מעין ביקורת עקיפה לגבי המיזם שלכם. ברגע שתראו את העסקאות האחרונות של הקרן תוכלו גם לוודא שאין חברה בעלת אותו תחום מדויק שלכם, אם קיימת אחת כזאת סביר להניח שהקרן לא תשקיע בכם בשל ניגוד עניינים.
  4. פיץ' – הכל מתחיל ביצירת קשר ראשונית בה אתם מתארים את המיזם שלכם, מה הציפיות, האם יש מכירות וכן הלאה. אבל ברגע שכן יש עניין מצד הקרן אתם מגיעים לשלב הרבה יותר מורכב והוא הפיץ'. שלב הפיץ' הוא פגישה מול קרן הון סיכון והצעת הרעיון שלכם ובקשה להשקעה. בשלב הפיץ' אתם חייבים להגיע מוכנים עם תשובות לכל השאלות שעשויים לשאול אתכם ולהיות 100% על המיזם שלכם מבחינת אנרגיה.

מהם השלבים הבאים?אז למה שיבחרו בפרויקט שלכם? בסופו של דבר לקרן הון סיכון יש את הרצון להשקיע במיזמים וסטארט-אפים חדשים, אבל על פי הקרן בוחרת?

אם הפיץ' שלכם היה מעולה והקרן מעוניינת לשמוע עוד מה יש לכם לומר, לאחר שלב הפיץ' יערכו עוד פגישות בהן ישנה בדיקת נאותות לפני הצעת העסקה. הבדיקה כוללת סקירת צוות מייסדים, המוצר עצמו והרעיון מאחוריו, פרקטיות, שוק היעד, רווחים וכדאיות פיננסית של החברה.  השלב הזה הוא קריטי וגם אם הפיץ' שלכם היה מעולה דווקא השלבים האלה הם הקריטיים יותר. ברגע בו כל הפגישות נערכו ויש שביעות רצון מצד הקרן יישלח אליכם חוזה תנאים המפרט את כל פרטי העסקה. מדובר על מסמך שחייב להיות מוסכם על ידי שני הצדדים ורק לאחר חתימתו אתם תוכלו לקבל מימון.

על פי הקרן בוחרת השקעות?

אז למה שיבחרו בפרויקט שלכם? בסופו של דבר לקרן הון סיכון יש את הרצון להשקיע במיזמים וסטארט-אפים חדשים, אבל על פי הקרןכמו כן, הרעיון עצמו הוא דבר שיכול להבליט אתכם. על אף שרבים נוטים לחשוב שאין מה לחדש, תמיד יש מה לחדש וזה בדיוק מה שאתם רוצים להביע מול קרן הון סיכון - מה הפרויקט שלכם מחדש? בוחרת? אחד הדברים שיכולים לשדרג את המעמד שלכם לעומת חברות ויזמים אחרים הוא הערך המוסף. קרנות הון סיכון מחפשות את הערך המוסף בכל פרויקט וככל שהערך המוסף של החברה שלכם יהיה יותר נוכח, ככה הסיכוי בו תקבלו מימון גדל. כמו כן, הרעיון עצמו הוא דבר שיכול להבליט אתכם. על אף שרבים נוטים לחשוב שאין מה לחדש, תמיד יש מה לחדש וזה בדיוק מה שאתם רוצים להביע מול קרן הון סיכון – מה הפרויקט שלכם מחדש? זכרו, קרנות הון סיכון לא מיועדות לכל אחד לצורך השקעה וגם לא כל מיזם מקבל מימון. השקעה כספית בקרן הון סיכון יכולה להוביל לרווחים יפים וכמו כן גם להפסדים כספיים. הדרך המעולה להשוואת קרן הון סיכון היא על ידי השקעה במניות שנחשבות למסוכנות, מניות תנודתיות. ייתכן שתיקחו רווח יפה ויכול להיות שתפסידו.