קופת גמל לקצבה

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

קופת גמל לקצבה החל משנת 2008 מתחלקת לשני קופות: קופת גמל משלמת לקצבה וקופת גמל לא משלמת לקצבה. למעשה, כל קופת גמל למעט קופת גמל להשקעה הינה קופת גמל משלמת לקצבה. הפקדה לקופת גמל לקצבה עבור שכיר מתבצעת על ידי הפרשת אחוזים מטעם המעביד ומטעם משכורתו החודשית של העובד.

מהי קופת גמל לקצבה?קופת גמל לקצבה החל משנת 2008 מתחלקת לשני קופות: קופת גמל משלמת לקצבה וקופת גמל לא משלמת לקצבה

קופת גמל לקצבה היא קופה בה נצבר סכום אשר מופרש אליו מדי חודש או שנה סכום כזה או אחר מטעם המעביד ומטעמכם בהתאם לגובה המשכורת. כאשר מדובר על עצמאי יהיה הוא חייב להפריש באופן עצמאי לקופת הגמל לקצבה (בדרך כלל על בסיס שנתי, אך ניתן לבחירה). בעת פתיחת קופת גמל לקצבה – לרוב כאשר הפורש מגיע לגיל לפנסיה הוא יקבל קצבה חודשית בהתאם לגובה הקופה. החל משנת 2008 נוצרו מספר שינויים בגין הפקדות לפני שנת 2008 והפקדות לאחר שנת 2008. בהתאם לכך, חיסכון שנצבר לפני שנת 2008 משולם על ידי קופת הגמל כסכום חד פעמי בגיל הפרישה. במקרה בו הכספים נצברו לאחר שנת 2008, ישולם לפורש בדרך של פנסיה חודשית לאורך כל ימי חייו. הפורש בוחר את הגוף ממנו תועבר קצבה חודשית. במקרה בו הקצבה החודשית עולה על סכום של 3,850 ש"ח (צמוד למדד 2008), ניתן יהיה למשוך את כלל הקצבה באופן חד פעמי.

מתי מתחילים לקבל פנסיה?

קופת גמל לקצבה היא קופה בה נצבר סכום אשר מופרש אליו מדי חודש או שנה סכום כזה או אחר מטעם המעביד ומטעמכם בהתאם לגובה המשכורת.
קרדיט תמונה: freepik

יש מסלולי פנסיה שונים, אנשים רבים טרם מועד הפנסיה מתבלטים מתי כדאי להם להתחיל לקבל את הפנסיה החודשית. ישנם מסלולים שונים בהם תקבלו את הפנסיה בגיל 60, 62, 70 ואפילו יותר. חלק מהמקרים גם מתאפיינים בקבלת קצבה חודשית עוד בזמן שאתם עדיין מעוסקים. קבלת ההחלטה היא בהתאם לצרכיו האישיים של הפורש. יש פרמטרים שונים שיש לקחת בחשבון לפני ההחלטה, החל תכנון מס או תכנון כלכלי לפני היציאה לפנסיה. על מנת שתוכלו להשיג את הבחירה הנכונה ביותר עבורכם אנו ממליצים על ייעוץ פנסיוני הכולל הדרכה צמודה ותכנון העתיד של הפורש.

משיכת כספים לפני גיל פרישה

במקרים מסוימים יכול הפורש למשוך את הסכום שהצטבר מתוך קופת גמל לקצבה טרם הוא הגיע לגיל פרישה. משיכה לפני גיל פרישה יכולה להתרחש בשלושה מקרים: הכספים הושקעו לפני שנת 2006, עברו 15 שנה לאחר שהתחיל החיסכון (בתנאי בו הכספים הופקדו לפני שנת 2006), בגיל 62 לאישה ובגיל 67 לגבר. במקרה בו אתם לא עומדים בתנאים אלו ועדיין רוצים למשוך את הכספים שהצטברו בקופה יהיה עליכם לשלם מס של 35% על היתרה. עם זאת, תחת ייעוץ פנסיוני תוכלו למצוא גם פטור ממס במקרים שונים כמו:במקרים מסוימים יכול הפורש למשוך את הסכום שהצטבר מתוך קופת גמל לקצבה טרם הוא הגיע לגיל פרישה. משיכה לפני גיל פרישה יכולה להתרחש בשלושה מקרים

  1. פטור ממס לאנשים בעלי נכות.
  2. פטור ממס לבני משפחה של אנשים עם נכות.
  3. פטור ממס עבור עובדים עם הכנסה נמוכה.
  4. פטור ממס עבור עמיתים הנושאים בהוצאות רפואיות גבוהות (בהתאם להכנסה).
  5. פטור ממס לעצמאי בעל חדלות פירעון או סגירת עסק מרצון ואין לו הכנסות.
  6. פטור ממס מקופת גמל לקצבה לא פעילה.

האם נכון בכלל למשוך את הכספים טרם הגעתם לגיל פרישה? במקרים מסוימים כן. המטרה של ייעוץ פנסיוני הוא להניב את המיטב ממה שקיים כרגע. גם אם הסכום שיש לכם בקופה אינו גבוה במיוחד, עדיין בחירת קופה אחרת יכולה לסייע לכם להגדיל את סך כל הכספים. יש הרבה נתונים שחשוב לקחת בחשבון לפני שמושכים את הכסף לפני פרישה או מושכים את הכסף באופן חד פעמי (בהתאם לחוק).

מה יש לקחת בחשבון לפני גיל פרישה?

לפני היציאה לגיל פרישה יש לערוך הערכת מצב אשר תתרום לכם להתכלכל בצורה נכונה יותר כאשר ההכנסה שלכם ירדה ואתם חיים מקצבה חודשית. השיקולים הכלכליים כוללים הערכה של מצבו הבריאותי של הפורש ובת זוגו, הוצאות שוטפות, נטל מס עבור תשלומי פנסיה, ביטוח לאומי ומס בריאות, סכום החיסכון שנצבר וחילוקו לקצבה חודשית, הכנסות נוספות ומיסוי עבורן, האם בן או בת הזוג ממשיך לעבוד ועוד.

בקשה לקבלת קצבה

שימו לב, ברוב הפוליסות כחלק מתנאי הפוליסה יש להודיע לפחות שנה מראש לחברת הביטוח על כך שאתם מתכוונים לקבל קצבהקצבה מוכרת היא קצבה המשולמת מטעם קופת גמל לקצבה ואינה נחשבת לקרן ותיקה. חודשית. מדובר על תהליך שהוא אינו פשוט ברוב המקרים ולכן, חשוב לפנות לבעל מקצוע על מנת שתוכלו לנסח היטב את הבקשה בהתאם לחובות הכתובות בפוליסה ובהתאם לקצבה אליה המבוטח זכאי.

קצבה מוכרת

קצבה מוכרת היא קצבה המשולמת מטעם קופת גמל לקצבה ואינה נחשבת לקרן ותיקה. קצבה מוכרת היא קצבה שנצברה בקופת הגמל ועליה כבר שולם מס בעת ההפקדה או כאשר בעל הקופה אינו זכאי להטבות מס. קרן ותיקה היא קופת גמל שאינה נחשבת לקופת ביטוח. התשלומים הפטורים הם:

  • סכומים אשר שולמו על ידי העובד על חשבון מרכיב תגמולי העובד. אם שיעור ההפקדה עולה על מרכיב תגמולי העבודה יהיה נחשב לתשלום פטור בהתאם לסעיף 22 לחוק הפיקוח על קופות גמל.
  • תשלום יהיה פטור על חשבון מרכיב הפיצויים אשר היו קיימים בהכנסות העבודה במועד בו שולם לקופת גמל לקצבה.
  • תשלומים ששולמו על ידי המעביר על חשבון מרכיב תגמולי המעביד העולים מעל שיעור ההפקדה (7.5% ממשכורת העובד).

פטור ממס על קצבה חודשית

רבים לא נעזרים בייעוץ פנסיוני לפני שהם יוצאים לפנסיה. ייעוץ פנסיוני מסייע לרבים שלמעשה זכאים לפטור ממס ואינם יודעים על כך.

תשלום יהיה פטור על חשבון מרכיב הפיצויים אשר היו קיימים בהכנסות העבודה במועד בו שולם לקופת גמל לקצבה.

בחינת זכאות לפטור ממס על פנסיה חודשית (קצבה חודשית) וקבלת אישור מס הכנסה בהתאם לכך נקרא גם תהליך "קיבוע זכויות". יש לפנות לרשות המיסים כדי לקבל את הזכאות שלכם ולחסוך אלפי שקלים שיכולים לשרת אתכם להמשך החיים בגיל פנסיה. פטור ממס רלוונטי גם לעובדים שמושכים את קצבת הפנסיה טרם הגיעו לגיל פרישה ועדיין עובדים. קופת גמל לקצבה היא קופה שמעניקה לנו אפשרויות רבות המאפשרות לנו להתקיים באופן תקין ללא פגיעה באיכות החיים בגיל פנסיה. עם זאת, אנחנו שומעים פעמים רבות על קשיים של רבים עם התמודדות כלכלית בגיל פנסיה. גם כאשר מדובר על אנשים צעירים, להגיע לייעוץ פנסיוני יכול להיות דבר משנה חיים. ייעוץ פנסיוני מסייע לכם בבחירת קופת גמל לקצבה משתלמת, בודק את הזכאות שלכם ונותן לכם את הכלים ליציאה לגיל פרישה.

ישנם אפיקי השקעה רבים לבחירה, אבל רבים נוטים לא לבחור ולהשאיר את הכסף בבנק. כאשר אתם עובדים בתור שכירים המעביד מחויב להפריש לכם אחוזים לקופת הגמל וכמו כן, גם אחוזים מסוימים מתוך המשכורת שלכם מופרשים לטובת קופת גמל, קרן השתלמות ופנסיה. יש המון אפיקי השקעה שחלקם בעלי סיכון גבוה וחלקם בעלי סיכון נמוך, לחלקם תשואה גבוהה ולחלקם תשואה נמוכה, חשוב תמיד לדעת איפה נכון להשאיר את הכסף שלכם ולהסתכל על התמונה הגדולה לטווח הארוך.

מה זה קופת גמל?לאחר פתיחת קופת גמל יש לכם אפשרות מעקב אחרי הכספים שלכם, היכן הם מנוהלים, מהי התשואה החודשית, רווחים ועוד

קופת גמל היא מקור השקעה לשכירים ועצמאיים. חברות ביטוח, בתי השקעות וקרנות פנסיה מציעות אפיקי חיסכון שונים, בין היתר קופת גמל. ישנם סוגים שונים של קופות גמל כמו קופת גמל להשקעה, קופת גמל לפנסיה, קרן השתלמות, קופת גמל לדמי מחלה ועוד. קופת גמל היא אפיק השקעה לטווח הקצר, בינוני וארוך, לפי בחירת הלקוח. הלקוח מעביר כסף לקופת הגמל והמקום אשר מנהל את הקופה מניב תשואות על פי ההשקעה שלכם ובהתאם למסלול בו בחרתם. לאחר פתיחת קופת גמל יש לכם אפשרות מעקב אחרי הכספים שלכם, היכן הם מנוהלים, מהי התשואה החודשית, רווחים ועוד. מוטב לציין, עבור השקעה בקופות גמל נגבים דמי ניהול מדי חודש, דמי הניהול משתנים מקורות ההשקעה השונים.

מה ההבדל בין שכיר לעצמאי?

גם בתור שכיר וגם בתור עצמאי יש לכם אפשרות להשקיע את כספכם בקופות הגמל השונות. גם בתור עצמאי וגם בתור שכיר הינכם מחויבים להפקיד לחיסכון פנסיוני. לפניכם ההבדלים בין קופת גמל לשכירים לעומת קופת גמל לעצמאיים:

גמל לשכיר – בקופות גמל לשכירים הנכם מפרישים מהמשכורת החודשית שלכם מדי חודש וכמו כן, גם המעביד מפריש סכום מסוים לקופת הגמל של השכיר (בדרך כלל לאחר חצי שנה בעבודה קבועה). סך מינימום הפקדה הוא: 6% לתגמולים, 6.5% הפרשה של המעביד לתגמולים ו-6% עבור פיצויים.

גמל לעצמאי – החל משנת 2017 חל חוק הפקדות לפנסיה גם עבור עצמאיים. כל עצמאי מחויב להפקיד קצבה לקרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים. ההפקדה יכולה להתבצע באופן חודשי או באופן שנתי בהתאם לסך ההכנסות שלו. מצד שני, עבור עצמאי יש הטבות מס מיוחדות, במקרים מסוימים בעל עסק עצמאי לא יהיה חייב בתשלום מס רווחי הון (25% מסך הרווחים). בנוסף לכך, עצמאי אשר מפקיד כסף בקופת גמל, פנסיה וכד' זכאי להטבות מס. עצמאי זכאי להטבת מס עד 16.5% מסך ההכנסה השנתית, אלא אם כן תקרת ההפקדות עולה על 206,000 ש"ח. כמו כן, יש קופות שונות כמו קרן השתלמות אשר מאפשרות לעצמאי להפקיד באופן מוגבל של עד 18,000 ש"ח כל שנה. החזרי מס בגין ההפקדה שבוצעה הם עד 35% בגין הפקדות מוכרות לצורכי מס, 5.5% מסך ההכנסות השנתיות.

השקעה לטווח קצר – נכון או לא?

פתיחת קופת גמל מאפשרת לנו להרוויח על זה שהכסף שלנו יושב ללא מעש. אם נשאיר את הכסף בחשבון הבנק שלנו התשואה תהיה כמעט אפסית, אך כאשר מדובר על קופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה התשואה בבתי השקעות וחברות ביטוח שונות יכולה להגיע לכ-20% שנתי, תלוי באפיק ההשקעה בו אתם מושקעים. שימו לב, אתם בוחרים את רמת הסיכון שלכם בכל מסלול. ישנם מסלולים שמעורבים עם שוק ההון, השקעה במניות. במקרים כאלה אתם חייבים להסתכל לטווח הארוך. אם נסתכל על פעילות הבורסה בעשורים האחרונים נראה שהיא תמיד נמצאת במגמת עלייה לטווח הארוך. רבים מתחילים לראות ירידות בקופת הגמל שלהם ובוחרים למשוך את הכסף, האם זה נכון? אנחנו חושבים שצריך להסתכל לטווח הארוך ורק ככה נראה רווחים נאים. היתרון (ואולי החיסרון) שיש בקופות גמל מסוימות לעומת קרן השתלמות למשל, הוא שאתם יכולים למשוך את הכסף שלכם חזרה מתי שאתם רוצים. כאשר מדובר על קופות גמל, אתם לא רשאים למשוך את הכסף חזרה אל החשבון במשך 6 שנים. במקרה בו תבצעו משיכה המדינה תגבה מס של 48% מסך כל ההפקדה, כולל הרווחים.

פתיחת קופת גמל – פשוט ממה שזה נשמע

פתיחת קופת גמל לא צריכה להיות מטלה רצינית מדי, הקושי העיקרי הוא בבחירת קופת הגמל הנכונה לכם, על זה נדבר בהמשך. עבורפתיחת קופת גמל לא צריכה להיות מטלה רצינית מדי, הקושי העיקרי הוא בבחירת קופת הגמל הנכונה לכם, על זה נדבר בהמשך. פתיחת קופת גמל אתם אפילו לא צריכים לצאת מהבית, אם יש לכם את כל המסמכים הנדרשים (צילום ת.ז, רישיון וכד'), אתם יכולים לפתוח קופת גמל דרך אתר הבית של בית ההשקעות או באמצעות יצירת קשר טלפוני להסבר מפורט בהליך. במילוי הפרטים האישיים תצטרכו למלא גם טופס הצטרפות לקופת גמל שם אתם ממלאים את הפרטים האישיים וכמו כן, ממלאים גם את המסלול בו אתם מעוניינים להשקיע את הכסף שלכם. עבור רבים זה יכול להיות מעט מבלבל לבחור בין המסלולים השונים ולחלק את הקופה, תוכלו לקבל ייעוץ פנסיוני כאשר מדובר על השקעה לטווח ארוך. בין היתר אתם צריכים לבחור את המסלול בהתאם לגיל שלכם (קופת גמל לבני 50 ומטה, בני 50 עד 60, 60 ומעלה וכן הלאה), לבחור האם אתם רוצים להשקיע בקופת גמל מושקעת במניות, אג"ח, עד 15% מניות וכן הלאה. אתם יכולים לשלב בין הבחירות ולחלק את ההפקדה שלכם לאחוזים מסוימים אשר יהיו מושקעים במסלולים שונים.

איך בוחרים את המקום הנכון להשקעה?

היום קל מאוד להשוות בין מקורות ההשקעה השונים, עליכם להתרכז בפרטים הקטנים של הקופה. תחילה רצוי לבדוק מהי תשואת הקופה הרלוונטית לכם, תוכלו לבחון את התשואות בין המסלולים השונים ב-12 חודשים האחרונים, ב-5 שנים האחרונים ולפי חודשים. כמו כן, אתם רוצים להכיר את רמת הסיכון המושקעת, זאת על פי סטיית תקן והרכב נכסים (סולידי, כללי, מנייתי). בדקו את היקף הנכסים המנוהל על ידי החברה, הוותק של החברה, מוניטין ומי עומד מאחורי הקופה. אתם רוצים לוודא שמאחורי הקופה עומד גוף יציב שיכול לספוג גם ירידות. ולבסוף, הדבר החשוב ביותר בעינינו הוא תקשורת בין הלקוח ובין שירות הלקוחות. בית השקעות מוצלח יידע להנגיש את המידע אל הלקוח בצורה ברורה, יהיה ללקוח סוכן אישי איתו הוא יכול ליצור קשר בצורה פשוטה כמו למשל באמצעות הודעות ובכל מצב נתון יוכל בעל החשבון לשנות את המסלול עם ייעוץ מצד החברה.

ייעוץ פנסיוני לפורשים לפנסיה