פרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

פנסיה תקציבית היא הסכם בין המעסיק ובין עובדי החברה. פנסיה תקציבית היא דבר נפוץ ומוכר במקומות רבים, גובה הפנסיה מורכבת משנות הוותק של העובד, שכר העובד לפני הפרישה ועוד. בעבר פנסיה תקציבית הייתה מוכרת יותר בקרב עובדי מדינה וגופים ציבוריים. לפי שיטה זו 2% משכר העובד מופרשים לפנייה עד למקסימום של 35 שנות עבודה.

פנסיה צוברת לעומת פנסיה תקציבית

הפנסיה שרוב העם מכיר היא פנסיה צוברת. על פי הרפורמה הזאת מדי חודש העובד מפריש מכיסו וכמו כן גם המעביד סכום מסוים לקרןיש סיבות שונות לפרישה מוקדמת ועוד מעט נדון בכל הנושא של פרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית. פרישה מוקדמת יכולה לנבוע מסיבות שונות, הסיבות יכולות להיות מטעם החברה בה אתם מועסקים או מטעמכם. הפנסיה. כאשר העובד יוצא לפנסיה הכסף אותו הפריש הוא והמעסיק משמשים אותו ליציאה לגמלאות. פנסיה תקציבית היא שונה באופי שלה, פנסיה תקציבית אינה מופרשת בכל חודש אלא בהתאם להתחייבות המעסיק לשלם לעובד ברגע בו הוא יוצא לפנסיה. פנסיה תקציבית אינה לפי הסכם חודשי, אלא לפי אחוז מסוים מהמשכורת של העובד במקום העבודה ולכן, לרוב יהיה מדובר על הפרשת סכומים גבוהים יותר. כפי שציינו, בעבר המדינה נהגה לתגמל עובדים רבים בפנסיה תקציבית, בין היתר אנשי צבא, שופטים ועובדי מדינה אחרים. על פי ההחלטה של המדינה בשנת 2000, כבר הממשלה לא מצרפת עובדים חדשים לפנסיה תקציבית. עם זאת, כל מי שהיה מועסק בתנאים אלו בעבר עדיין נשאר תחת אותה רפורמה.

פרישה מוקדמת

יש סיבות שונות לפרישה מוקדמת ועוד מעט נדון בכל הנושא של פרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית. פרישה מוקדמת יכולה לנבוע מסיבותפרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית - חשוב לדעת פנסיה צוברת מאפשרת לעובד לקבל את הפיצויים הכתובים בחוק בהתאם לסכומים שהופרשו מדי חודש לקרן הפנסיה מצידו ומצד המעביד. שונות, הסיבות יכולות להיות מטעם החברה בה אתם מועסקים או מטעמכם. הנה כל הסיבות לפרישה מוקדמת:

  • רענון – חברות וארגונים רבים בוחרים לתת אופציה לעובדי חברה מסוימים לצאת לפרישה מוקדמת כדי לרענן כוח אדם. הארגונים מציעים הסכמי פרישה לעובדים ותיקים, בין היתר סכום פיצוי גדול ועוד.
  • פרישה מרצון – פרישה מרצון היא עזיבה של עובד ממקום עבודתו בהסכמה מלאה מול הגורמים המעסיקים כאשר ההסכמה מתאימה לשני הצדדים. המעסיק מרוויח רענון בארגון ויעילות מבחינת כוח אדם, ביטול משרות שאינן רלוונטיות, צמצום כוח אדם והוספת כוח אדם צעיר למערכת. מצד שני, עובד החברה בעצם יוצא לפרישה מוקדמת ויכול להתקיים מהפנסיה שלו ומההסכם מול החברה.
  • סגירת החברה – במצב בו החברה סוגרת את שעריה, מנהלי החברה נאלצים לפטר את העובדים ולהציע להם פרישה בתנאי של פנסיה מוקדמת. גם במצב כזה יש לכם את האפשרות להחליט ולהגיע להסכמה משותפת עם החברה לגבי תנאי הפרישה.

פרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית – חשוב לדעת

פנסיה צוברת מאפשרת לעובד לקבל את הפיצויים הכתובים בחוק בהתאם לסכומים שהופרשו מדי חודש לקרן הפנסיה מצידו ומצד המעביד. עם זאת, כאשר מדובר על פרישת מוקדמת לפנסיה תקציבית ייתכן ולא תקבלו את הזכויות המלאות כי הרי מדובר בתשלום חד פעמי בעת הפרישה. במידה כזאת יש מספר מסלולי פרישה שחשוב לוודא מול גורמים מקצועיים כדי להגיע להחלטה הנבונה ביותר מצידכם. השוני בא לידי ביטוי גם בגלל סיבת הפרישה המוקדמת, בין היתר מצב של פשיטת רגל או פירוק חברה מרצון או לא מרצון.

ייעוץ פנסיוני

פנסיה תקציבית היא דבר שכבר כמעט ולא ניתן למצוא, אם אתם כן שייכים לאותם אנשים שהרפורמה לא חלה עליהם אתם צריכים להכירפנסיה תקציבית היא דבר שכבר כמעט ולא ניתן למצוא, אם אתם כן שייכים לאותם אנשים שהרפורמה לא חלה עליהם אתם צריכים להכיר את דרכי ההתנהלות הנכונה בעת פרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית ובכלל, גם בזמן הפרישה המצוין בהסכם את דרכי ההתנהלות הנכונה בעת פרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית ובכלל, גם בזמן הפרישה המצוין בהסכם. היתרון הגדול של פנסיה תקציבית מוכרת לכלל – אתם לא הוספת אף לו אגורה עבור הפנסיה שלכם, אלא כל ההוצאות היו מכיסו של המעסיק. הדבר היחיד עליו אתם משלמים הוא דמי הניהול החודשיים (יש מסלולים של פנסיה תקציבית בהם לא צריך לשלם דמי ניהול). שקלול הפנסיה שלכם צריכה להיות מבוססת על שנות הוותק בחברה, שכר, דרג ועוד. ייעוץ פנסיוני לפני פרישה מוקדמת עושה לכם סדר בכל הדברים עליהם אתם צריכים לתת דגש כדי לקבל את הפנסיה התקציבית שמגיעה לכם.

יש להבדיל בין פרישה מוקדמת בשל נכות מצד העובד, פשיטת רגל של המעביד, הצעה לפרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית מצד שני הצדדים ועוד. לכל אחד מהגורמים ישנה התייחסות אחרת וכדי שתוכלו לקבל את התמונה במלואה ההמלצה הרווחת היא להגיע לייעוץ פנסיוני מטעם חברה מקצועית. שימו לב שהחברה אכן מתמחה בנושא של פרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית ויכולה לייעץ לכם כדי למקסם את סכום הפנסיה.

איך תחשבו את הזכאות שלכם?

השיטה הפשוטה ביותר לחישוב הסכום אותו אתם צריכים לקבל הוא 2% כפול ותק העובד. לדוגמה, אם אתם עובדים במשך 20 שנה,

הצעה לפרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית מצד שני הצדדים ועוד. לכל אחד מהגורמים ישנה התייחסות אחרת וכדי שתוכלו לקבל את התמונה במלואה ההמלצה הרווחת היא להגיע לייעוץ פנסיוני מטעם חברה מקצועי

כפול 2% השיעור יהיה 40%. חשוב להדגיש, השיעור המקסימלי הוא עבור 35 שנות עבודה (70%). השיעור אליו הגעתם מוכפל לפי המשכורת האחרונה שלכם, אם המשכורת האחרונה שלכם הייתה 20,000 ש"ח, הפנסיה התקציבית אותה תקבלו היא משכורת קבועה של 8,000 ש"ח לכל החיים. לרוב יהיה מדובר על ותק שעולה על 20 שנה ובכך הפנסיה התקציבית שלכם תהיה גבוהה יותר. חשוב להדגיש, ניתן לקבל פנסיה תקציבית רק לאחר וותק של 10 שנים.

במקרה של פרישה מוקדמת יש לחשב את שיעור הפנסיה בהתאם לשנות הוותק שלכם. יש נושאים שונים הקשורים בפרישה מוקדמת וזכאויות שונות בהתאם לגיל הפרישה שלכם ונסיבות הפרישה. יש מקרים בהם הפרישה נובעת שלא מצידכם ולכן הזכאות שלכם היא אחרת מאשר פרישה מוקדמת מרצון. לעיתים יהיה ניתן להמיר את הפנסיה התקציבית עבור סכום מסוים אותו תקבלו, אך זה לא תמיד משתלם ולא תמיד נכון. היתרון הוא שתוכלו להמשיך בעבודה אחרת ללא מיסוי גבוה אותו אתם מקבלים במקרה שאתם עובדים בעבודה נוספת ומקבלים פנסיה.

חשוב להתייעץ עם אנשי המקצוע בתחום ולא להסתמך על החוזה עליו אתם חותמים כאשר מדובר על פרישה מוקדמת ופנסיה תקציבית. ההוצאה מצד המעסיק היא גבוהה ולעיתים במסמכים עליהם אתם חותמים יש אותיות קטנות שאתם למעשה לא מבינים את המשמעות שלהן. ייעוץ פנסיוני הוא חובה גם כאשר מדובר על פרישה מוקדמת לפנסיה תקציבית ולדעתנו, גם כאשר מדובר על פרישה לגמלאות בגיל פנסיה וכאשר מדובר על פנסיה צוברת. רבים לא מודעים לכל הזכויות שלהם בגין פרישה לגמלאות ובכך ללא ממשים את הזכאות שלהם.

ייעוץ פנסיוני לעובדי מדינה