פדיון קופות גמל מתחת ל-7000 שקלים

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

הטבה למשיכת קופות גמל עד מרץ 2015: האם תהיה עוד הטבה כזו?ענף קופות הגמל בישראל עבר בשנים האחרונות שינויים וטלטלות. בעוד שחלק מהשינויים נועדו לשנות את חוקי המשחק בתחום החסכונות הפנסיוניים, כך שהקופות הפכו לכלי לחיסכון ארוך טווח, חלק מהשינויים נועדו לעסוק בפתרון בעיות שונות, כאלה או אחרות.

אחד השינויים הנוגעים לקופות הגמל, שינוי שנקבע לזמן מוגבל בלבד (עד ה-30 למרץ, 2015), נועד לאפשר משיכת כספים (פדיון) של קופות גמל בסכומים נמוכים, עם הקלות. מדובר באפשרות למשוך סכומים של פחות מ-7000 שקלים, ללא קנסות וללא מיסוי.

מכיוון שמדובר בהוראת שעה, שלא בטוח שתוקפה יוארך, כדאי לציבור הרחב להבין את משמעות הדבר. כל זאת משום שרבים כלל לא מודעים להיותם בעלי קופה קטנה, עם סכום צבור מועט. מי שלא הספיק למשוך, חייב להבין את המשמעות הרחבה ממעשה זה, ולהבין את הצורך בקריאה לשינוי המצב הזה.

ללא משיכות הוניות

לפני שנסביר יותר על האפשרות למשוך קופות גמל קטנות בצורה חופשית למדי ראוי לספר על המצב הרווח כיום בקופות סטנדרטיות.

כיום, מרבית קופות הגמל נועדו לעודד את הציבור לחסוך לטווח ארוך, לימי הפנסיה. כך, בעלי הקופות אינם יכולים לבצע משיכות בסכומים חד פעמיים גדולים, אלא אם כן מובטחת להם קצבה ראויה לשמה. המשיכה, אגב, תוכל להתבצע רק בגיל מבוגר ומי שלא יעמוד בכללים ישלם מס גבוה.

על רקע המצב שבו נחסמה עבור מרבית הציבור האופציה לבצע משיכה הונית, הוחלט לאפשר משיכה במקרה שמדובר בקופה עם יתרה צבורה קטנה. כך, מי שברשותו קופת גמל בלתי פעילה, ללא הפקדות חדשות מהזמן האחרון, יוכל להגיש בקשה למשיכה בלי לשלם קנס ובלי להיות מחויב במס.

האוצר מגלה נדיבות

בנקודה זו מעניין להסביר מדוע החליט האוצר להיות נדיב כל כך כלפי בעלי קופות הגמל הללו. ההסבר, כך אומרים המומחים, נובע מכך שהקופות הקטנות הללו מהוות נטל על הנהלות חברות הביטוח, שמנהלות את החסכונות הפנסיוניים ואת קופות הגמל. בקופות הקטנות צבור אחוז קטן מסך החיסכון הפנסיוני של הציבור, אולם מדובר בהרבה מאוד חשבונות שמצריכים לא מעט משאבים מצד חברת הניהול.

הקופות הקטנות הללו, שרובן כלל אינן פעילות ולא מופקדים אליהן כספים באופן שוטף לא מהוות חיסכון פנסיוני בעל משמעות ועל מנת לעודד את הציבור לסגור את החשבונות הללו הוחלט להעניק את הצ'ופר האמור.

הציבור לא ממהר

עד כה, רק חלק קטן מהציבור שברשותו קופות העומדות בקריטריונים מיהר לבצע את המשיכה. למרות שהתקנה פגה ולא בטוח אם תחודש, טרם נרשמה התעוררות שתביא לשינוי המגמה. בהחלט יתכן שהאוצר יחליט לאפשר הארכה של ההטבה, אך הדבר בהחלט איננו מחויב המציאות. יש הסבורים שבעתיד יהיה פדיון בכפיה אולם גם זאת, רק בגדר אפשרות.

האדישות של הציבור לא לגמרי ברורה. יש לדעת שמי שיחזיק קופות עם פחות מ-7000 שקלים צפוי בהחלט לשלם בעד התענוג. משיכה בהמשך עשויה בהחלט להיות מחויבת במס וגם מי שלא ימשוך לפני גיל הפנסיה יגלה שהוא משלם עבור חשבונות הגמל הללו.

לסיכום הדברים

  • משיכה עתידית, גם של קופות גמל בסכומים נמוכים עשויה להתחייב במס בדיוק כפי שמקובל בקופות פעילות וגדולות – 35 אחוז מס גם על הקרן.
  • מי שלא יבצע משיכה כאמור ישלם, ככל הנראה, דמי ניהול תפעוליים של 6 שקלים לחודש. זה אולי לא נשמע הרבה אבל יש לזכור שמדובר על חשבונות קטנים מלכתחילה.
  • מי שיש בבעלותו כמה וכמה קופות גמל יכול בהחלט ליהנות מ"כפל הטבה". ניתן למשוך גם כמה קופות, בתנאי שהן לא פעילות ושבכל אחת בנפרד נצברו פחות מ-7000 שקלים.