למה צריך להוציא צו ירושה

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

עד כמה שנהיה לכך מוכנים, אף אחד אף פעם לא יכול להיות מוכן באמת לתחושה הקשה של אובדן אדם יקר, בוודאי לא כאשר מדובר על ההורים או האחים שלנו. הכאב קשה מנשוא, ובדיוק בתקופה זו יש צורך לטפל ברכוש שנותר מאחור ולהסדירו מול הרשויות ומול המשפחה. כדי להסדיר את נושא הירושה, במידה והנפטר לא השאיר אחריו צוואה שמסדירה את חלוקת רכושו, מי שרואים עצמם כיורשים יכולים להגיש בקשה לצו ירושה. 

מהו צו ירושה? 

צו ירושה הוא מסמך משפטי אותו רושם הרשם לענייני ירושות. ניתן להגיש בקשה לקבלת צו ירושה כאשר אדם נפטר ומי שרואים עצמם יורשיו החוקיים מעוניינים לחלק את עזבונו. כאשר יש צוואה, ניתן לדעת באופן ספציפי מי יקבל מה מעזבונו של הנפטר, אך כאשר הוא לא עושה זאת יש להשאיר את הנושא לבית המשפט, שיבצע את החלוקה לאחר שיבחן לעומק את המקרה. 

צו הירושה יקבע מי הם היורשים החוקיים, מה כל אחד מהם מקבל מעזבונו של הנפטר, וזאת רק לאחר בחינה מקיפה ואישור של בית המשפט. עוד כדאי לדעת, שאם הייתה צוואה אך היא לא התייחסה לנושא נכסים והון, נהוג לתת צו קיום צוואה המסדיר נושא זה.

מתי הצו אינו נדרש? 

במקרים רבים אנשים מותירים אחריהם צוואה ברורה אותה ערכו כשהם צלולים ומודעים. הנוהג המקובל הוא עריכת צוואה אצל עורכי דין המתמחים בתחום שמבטיחים כי ההליך נעשה באופן חוקי, ללא לחץ מצד קרובי משפחה או אנשים אחרים מבחוץ ותוך בחינת הכתוב בצוואה. במידה וקיימת צוואה שכזו אין צורך בצו ירושה כי ברור מאוד למי מגיע מה מהירושה, וגם ההליך קל ומהיר בהרבה. אם למישהו יש הסתייגויות הוא יצטרך להעלות אותן במסגרת בקשה נפרדת של התנגדות לצוואה. 

כיצד מגישים בקשה לצו ירושה והיכן?

את הבקשה לצו ירושה יש להגיש בלשכה של הרשם לענייני ירושה. ניתן להגיש את הבקשה גם באופן מקוון וגם באמצעות עורך דין המתמחה בכך. אם לא מגישים באופן מקוון יש למלא את הטופס לקבלת הצו, למלא תצהיר ולדאוג שיהיה חתום על ידי דיין, שופט, עורך דין או נוטריון. לאחר מכן יש לשלם עבור שני שוברים – האחד עבור פרסום הבקשה בעיתונות והשני עבור אגרת בית המשפט. יש להגיש את הבקשה בכמה עותקים. מי שמעוניין לחסוך לעצמו את כל הטרחה יוכל לבצע את ההליך באופן מקוון בדומה להליך פיזי. מי שמיוצג על ידי עורך דין יוכל לעשות זאת במהירות גבוהה יותר ורק בחתימה על ייפוי כוח. 

ההמלצה הנה להיעזר בעורך דין בכל מה שנוגע לירושה ולקיום הצוואה. עורך הדין יבצע בדיקת צו קיום צוואה ויבחן לעומק את המכשולים העומדים בדרך, הוא ידע לגשר על פערים וליישב מחלוקות מיותרות תוך חתירה מתמדת לסיום ההליך באופן המהיר ביותר ותוך מקסימום הוגנות כלפי היורשים. ההמלצה הנה לבחור בעורך דין מנוסה, בעל ידע נרחב בתחום הירושות והצוואות שיסייע לקדם את האינטרסים שלכם ומצד שני ידע כיצד לסייע להימנע מצרות מיותרות. 

**הנכתב מהווה מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי.