ביטוח לאומי סיעוד רמה 1

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

ביטוח לאומי סיעוד רמה 1אנשים ובני משפחותיהם לעיתים נאלצים להתמודד עם סיטואציות מאוד מצערות, מורכבות מכל הבחינות ויקרות מאוד כלכלית. הכוונה היא למקרים בהם אדם הופך חלילה לסיעודי, כאשר ע"פ ביטוח לאומי, קיימות 6 רמות תפקוד שונות אשר מאפשרות את הפעלת פוליסת הביטוח הסיעודי. הנה מה שצריך לדעת בנושא – קראו במאמר הבא. 

בכל הנוגע לקבלת זכאות עבור ביטוח לאומי סיעוד רמה 1, ישנם כמה קריטריונים שונים אשר המבוטח בביטוח לאומי צריך לעמוד בהם. ראשית, אזרחים אשר אינם משלמים דמי ביטוח לאומי כחוק אינם זכאים לקבלת זכאות לביטוח סיעודי. זהו כלל האצבע החשוב ביותר בקבלת זכאות ביטוח סיעודי. שנית, חשוב לציין כי קבלת זכאות ביטוח לאומי סיעוד כרוכה בביצוע מבדקים שונים וקבלת חוות דעתם של מומחים מטעם האגף לביטוח לאומי. בין היתר, המבוטחים יצטרכו לעבור מבדק אשר נקרא מבחן ADL אשר בוחן את המיומנויות הבסיסיות-יומיומיות שלהם. הנה כמה דגשים בקבלת ביטוח לאומי סיעוד רמה 1:

  1. נקודות תלות: מבדקי ביטוח לאומי מנסים לאפיין באופן אובייקטיבי את רמת התפקוד של מבוטחיה במקרה של טענה לסיעוד, מה שנקבע לפי צבירת נקודות תלות. במקרה של ביטוח לאומי סיעוד רמה 1, יש צורך לצבור 2.5 – 3.5 נקודות תלות במבדק התפקוד, זאת כדי להיות זכאיים לקבלת הקצבה.   
  2. בניית תוכנית טיפולים: חשוב לדעת, שניתן לבנות תוכנית טיפולים אישית באתר GOV של הביטוח הלאומי. 
  3. רכישת ביטוח פרטי: נוסף על הביטוח הסיעודי במסגרת הביטוח הלאומי, חשוב לדעת שאפשרי גם לרכוש ביטוח סיעודי פרטי. 

מהו ביטוח לאומי סיעודי, והאם מספיק? 

מדי חודש בחודשו, כל אדם שכיר וכן כל אדם עצמאי במדינת ישראל משלמים את דמי הביטוח הלאומי. דמי הביטוח הלאומי מגולמים במשכורת או בשכר החודשי, כאשר אלו מיועדים לכל צרה שלא תבוא, לרבות מקרים של:

  • אובדן כושר עבודה: בכל מקרה בו אדם מאבד את כושר עבודתו, הביטוח הלאומי אמור, לאחר בדיקת הקריטריונים השונים – להעניק קצבה בכפוף לתנאי הביטוח. 
  • תאונת דרכים, פציעה או מחלה: גם במקרים אלו, הקצבה של הביטוח הלאומי ניתנת בפעימה חודשית או חד פעמית, בכפוף לתנאי הביטוח. 

מכיוון שהביטוח הלאומי מכסה ברמה הבסיסית, אנשים בוחרים בד"כ לרכוש פוליסות ביטוח פרטיות. באופן הזה, אם רוכשים מספר פוליסות ביטוח סיעודי, ניתן לקבל קצבאות והטבות מאותן פוליסות שנרכשו. יש לציין, לעיתים ישנן גם הגבלות על קבלת קצבאות ממספר פוליסות ביטוח, כך שחשוב לבדוק את המקרה לגופו. 

אפשרויות טיפול עבור ביטוח לאומי סיעוד רמה 1

אנשים אשר נקבע להם ביטוח לאומי סיעוד רמה 1, יכולים לבחור תוכנית טיפולים. לפני שנציג את אפשרויות הטיפול השונות, יש להזכיר כי באתר האינטרנט של ביטוח לאומי ניתן להשתמש במחשבון אשר מיועד לתכנון נכון של תוכניות טיפולים. יש להקליד בגוגל " סל שירותי סיעוד", להיכנס לאתר GOV ולהמשיך משם. 

אפשרויות הטיפול במסגרת ביטוח לאומי סיעוד רמה 1 הן:

  1. טיפול אישי בבית: אופציה זו מאפשרת קבלה של 5.5 שעות טיפוליות בשבוע בבית המבוטח. 
  2. סיעוד: אופציה זו כוללת סיעוד בלבד וללא טיפול אישי בבית, כאשר ניתן לקבל שירותים בשווי 9 יחידות שירות. לרוב, הכוונה תהיה לשירותי סיעוד כמו מוצרי ספיגה, שירותי כביסה, לחצן מצוקה, חברות בקהילה תומכת, ביקור במרכז יום ועוד. 
  3. קבלת קצבה בכסף: החל משנת 2023, ניתן לקבל את הקצבה בצורה של כסף, בעוד כי ביטוח לאומי סיעוד רמה 1 מאפשר קבלת קצבה של 1,472 ₪. 
  4. קצבת כסף בשילוב שירותי סיעוד: בשווי של 5 וחצי יחידות שירות שבועיות, כאשר כל יחידה שווה ל-268 ₪, ניתן לקבל קצבת כסף וכן שירותים סיעודיים. 

יש לציין, שעה טיפולית אחת בשבוע שוות ערך ליחידת שירות אחת. זאת, בכל הנוגע לטיפול אישי בבית (לא במוסד סיעודי). 

במה כרוכה זכאות לביטוח לאומי סיעוד רמה 1?

כאמור, האגף לביטוח לאומי וכן חברות הביטוח הפרטיות נדרשים לוודא כי המבוטח הטוען למצד סיעודי – הוא אכן סיעודי. זאת, יש צורך להעריך ולבחון בצורה אובייקטיבית ככל הניתן, כאשר אחת מהדרכים להעריך את מצבו הבריאותי והפיזי של המטופל היא באמצעות מבחן אשר נקרא "מבדק ADL". מבדק זה כרוך בביצוע מטלות בסיסיות שונות, שבסופן ניתן להעריך את העמידה בקריטריונים השונים לזכאות לסיעוד.

כמו כן, מבדק ADL משקלל בתוכו תוצאות המשולבות גם גורמים אחרים כמו גיל ומצב בריאותי, כדי לקבוע את רמת העצמאות של הפרט בכל הנוגע לפעילויות היומיומיות הנ"ל. לאחר מכן האגף לביטוח לאומי משתמש במידע זה כדי לקבוע את ביצועי המבוטח ואת זכאותו להטבות או כיסויים מסוימים. במקרה הזה, ביטוח לאומי סיעוד רמה 1. 

יש להדגיש, קבלת הזכאות כרוכה בעמידה בקריטריונים נוספים, כמו למשל נושא המגורים. במקרים בהם אנשים שוהים במוסד ציבורי אשר ממומן ברובו על ידי המדינה, הם עשויים שלא להיות זכאים לביטוח סיעודי. 

למה לרכוש גם ביטוח סיעודי פרטי? – המרכז לייעוץ פנסיוני 

אנשים רבים אמנם בוחרים להסתפק בביטוח סיעודי במסגרת הביטוח הלאומי, אבל במקרים רבים אחרים אנשים בוחרים לרכוש ביטוחי סיעוד פרטיים. זאת, משום שהחוק מאפשר קבלה של קצבות מכמה פוליסות ביטוח שונות. למעשה, ניתן אפילו לקבל החזרי מס על רכישה של פוליסות ביטוח פרטיות.

הבחירה בסוג הביטוח הנכון עשויה להיות מורכבת, ולשם כך עומד לשירותכם צוות המרכז לייעוץ פנסיוני. עם הכלים, הידע והכישורים המתאימים, המרכז לייעוץ פנסיוני יוכל לסייע לכם בכל שלבי תהליך רכישת הביטוח הסיעודי. 

אם אתם צריכים מידע נוסף בנושא, או לדייק את הדברים שעדיין לא לגמרי ברורים לכם, צרו קשר כעת לקבלת ייעוץ ללא התחייבות. 

ביטוח לאומי סיעוד רמה 1