ביטוח חיים הוצאה מוכרת

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

ביטוח חיים הוצאה מוכרתבין אם אתם שכירים או עצמאים, כל עוד יש לכם ביטוח חיים ייתכן ואתם זכאים להטבות מס, החל מהחזר מס ועד ניכוי מס/הקטנת מס לתשלום. ביטוח חיים נחשב להוצאה מוכרת, הוצאה מוכרת מתייחסת לכל ההוצאות בגין העסק, וכדי לעודד אנשים להיות מבוטחים בביטוח חיים המדינה מציעה החזרי מס בעבור התשלומים לביטוח חיים. ריכזנו עבורכם את כל המידע הנדרש בנוגע אל ביטוח חיים הוצאה מוכרת.

 

מהו ביטוח חיים?

ביטוח חיים הוא מול חברות ביטוח, המטרה של הביטוח היא תשלום חד פעמי כפיצוי במקרה של פגיעה, אובדן כושר עבודה, נכון ומוות. ברוב המקרים, התשלום ניתן בתשלום חד פעמי, אך יש מקרים בהם גם מדובר על קצבה חודשית. תשלומי ביטוח חיים מצד המבוטח יהיו לרוב חודשיים. יש מאפיינים ייחודיים לביטוח חיים, הוא בא להגן עליכם במקרה של אובדן כושר עבודה ולמעשה אובדן כושר יכולת להתפרנס. כמו כן, במקרים של לקיחת משכנתא הבנק מחייב אתכם להיות מבוטחים בביטוח חיים ייעודי המתייחס בסעיפיו גם למשכנתא. 

פוליסות חיים מורכבות משלושה דברים עיקריים: פוליסת ריסק, פוליסת חיסכון וביטוח מעורב. נסביר בקצרה על כך אחד מהפרטים. פוליסת ריסק היא חלק מהתשלומים החודשיים של המבוטח, והיא ממומשת רק במקרה של מוות או נכות, היא גם כלולה בביטוח חיים למשכנתא. פוליסת חיסכון בא לייצג דבר אחר, חיסכון ללא התייחסות לסיכונים במקרה של מוות או נכות. עם זאת, באחד מהמקרים האלה זכאי המבוטח או מוטביו לקבל את הסכום שנצבר במהלך השנים. ביטוח מעורב הוא הפופולרי ביותר והוא כולל אל שלושת הסיכונים המרכזיים: מוות, נכות (אובדן כושר עבודה) וזקנה. רבים מכירים את הביטוח הזה בתור ביטוח מנהלים.

 

איך רשות המיסים מתייחסת לביטוח חיים?

החוק בישראל עבור ביטוח חיים הוצאה מוכרת מתייחס לכל משלם פוליסה של ביטוח חיים. כל מבוטח זכאי ל-25% החזרי מס לאורך התקופה בו היו מבוטחים בכל שנת מס. עם הגשת דוח לרואה חשבון ניתן לנכות עד 5% מגובה ההפקדה לביטוח חיים. כלומר, גם אם אתם עצמאיים וגם אם אתם שכירים, אתם זכאים לקבל ניכוי של 5% מההפקדה. זה למעשה הבסיס של הוצאה מוכרת, גם קרנות השתלמות וקופות גמל, פנסיה ואחרות מזכות אתכם בהחזרי מס. בנוסף, גם אם אתם מבוטח בביטוח חיים בגלל לקיחת הלוואת משכנתא, גם אז הוא זכאי לקבל החזר מס. 

 

איפה מתחילה הבעיה?

הבעיה העיקרית היא שרבים לא מודעים לזכויות שלהם, וכמובן שרשות המיסים לא תיגש לכל אדם ותזכה אותו. בשביל לממש את הזכויות שלכם אתם צריכים לפנות באופן עצמאי או דרך גוף תיווך לרשות המיסים. ההמלצה העיקרית היא לפנות ליועץ מס אשר בוחן האם אתם זכאים להחזר מס. בעל המקצוע בוחן כל בקשה בצורה פרטנית, שכן יש יחס שונה בין עצמאי ובין שכיר. שכירים נדרשים להגיש את הבקשה בצירוף טופס 106, ואישור שנתי מחברת הביטוח על כל הפקדה שנעשתה לחשבון.

חשוב להדגיש, גם אם לא מימשתם את הזכויות שלכם עד היום, ניתן לקבל החזרים בצורה רטרואקטיבית שש שנים אחורה. מעבר לשש שנים, לא תוכלו לממש את הזכויות שלכם ולכן, בין אם אתם שכירים או עצמאיים ייתכן ומגיע לכם כסף.

 

ביטוח חיים הוצאה מוכרת – יועץ מס

יש חברות אשר מתמחות במתן שירותים מסוג זה. חברות אלו יודעות איך להתנהל מול רשות המיסים ויודעות לזהות אם יש לכם זכויות לא ממומשות או שאין. בפניה לאותן חברות אנחנו נרצה לבדוק מספר פרטים, לאו דווקא בנוגע להחזר המס אלא בהתייחס לשירות הניתן והמחיר אותו נשלם בעבור השירות. ריכזנו עבורכם מספר קריטריונים שנרצה לבדוק לפני שאנחנו פונים ליועץ מס או חברה שמתמחה בכך:

  • ניסיון – הדבר הקריטי ביותר הוא הניסיון שיש לאותה חברה מול הגופים שציינו. רשות המיסים הוא גוף מורכב, ויש לדעת את דרכי הפניה אליו כדי למנוע זמן המתנה מרובה, וכמו כן כדי לקבל את התמורה המלאה עבור הבקשה שלנו.
  • שירות – עד כמה השירות של אותה חברה אפקטיבי? האם אנחנו צריכים לדאוג לכל הטפסים או שהחברה יכולה לכוון אותנו. שימו לב, לא את כל הטפסים החברה תוכל לייצא עבורכם, יש טפסים שדורשים גישה למקומות פרטיים כמו אישור שנתי של חברת הביטוח. מה שכן החברה המתווכת יכולה לסייע הוא כיצד להמציא את אותם טפסים.
  • מוניטין – דבר חשוב שיש לבחון הוא מה המוניטין של אותה חברה, למוניטין יש השפעה גדולה על התהליך. נסביר, יש חברות שאין להן מוניטין וזה משקף גם ניסיון או שירות לא יעיל. עם זאת, כאשר חברה היא בעלת מוניטין ויש לה לקוחות שבעי רצון, היא חברה אליה נרצה לפנות.
  • תשלום – כמובן שאף חברה לא עובדת בחינם, ואנחנו נרצה לבחון מה גובה התשלום בשביל השירות של אותה חברה. שימו לב, החברה בוחנת לכם זכאות להחזרי מס שש שנים אחורה ברוב המקרים. יש חברות שגובות את התשלום על ידי תשלום חד פעמי על סכום מוסכם, ואילו חברות אחרות מבקשות אחוזים בגין השירות הניתן והתשלום שהתקבל. מנגד, אנחנו נרצה לבדוק האם החברה גובה תשלום גם כאשר אתם לא זכאים להחזר מס. 

 

ביטוח חיים הוצאה מוכרת – מסקנות

ביטוח חיים הוא ביטוח קריטי, עליכם לבחון האם אתם מבוטחים בביטוח חיים בדגש על ביטוח לאובדן כושר עבודה. ככל שנבטח את עצמנו בגיל צעיר יותר כך נוכל לשלם פרמיה נמוכה. מימוש הזכויות שלכם לא פחות חשוב, שכן החזרי המס יכולים להגיע לאלפי שקלים בשנה. 

ביטוח חיים הוצאה מוכרת