האם ניתן להמשיך להפקיד באותה קרן השתלמות כאשר מחליפים מקום עבודה?

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

האם ניתן להמשיך להפקיד באותה קרן השתלמות כאשר מחליפים מקום עבודה?קרן השתלמות היא תכנית חיסכון שמומלצת על ידי המדינה ולכן בין היתר ניתן להמשיך להפקיד בה ואף לצבור זכויות גם כאשר מחליפים מקום עבודה. גובה ההפקדה בקרן נקבע לפי השכר, שיעור הפקדת המעביד ושיעור הפקדת העובד ואפשר להשתמש בכסף לכל מטרה אחרי 6 שנים כולל רווחי ההון עם פטור ממס

מעל 376 מיליארד ש"ח מושקעים נכון לתחילת 2016 בקופות גמל וקרנות השתלמות בישראל. המשמעות היא שמדובר על אחד המכשירים הפיננסיים הנפוצים והמומלצים ביותר לטווח קצר-בינוני, אך ציבור העובדים והשכירים עדיין לא לגמרי מבין כיצד להתנהג איתו. באופן עקרוני, מדובר על מכשיר חיסכון שמעניק הטבות מס ואינו תלוי בגיל החוסך. זה ההבדל העיקרי בין הקרן לבין פנסיה וקופות גמל ולכן הוא אטרקטיבי עבור קהל יעד מגוון.

המשמעות בפועל היא שהחוסך מפקיד כספים על בסיס חודשי ולאחר 6 שנים הוא יכול להשתמש בהם לכל מטרה. המשיכה כוללת את רווחי ההון של הקרן והכספים פטורים ממס. שכיר לדוגמא רשאי להפריש בכל חודש עד 2.5% מהמשכורת שלו, בעוד המעסיק מעביר עד 7.5% נוספים או פי שלושה מגובה הפרשת השכיר (הגבוה מביניהם). למרות שלא קיימת חובה מצד מעסיק במגזר הפרטי לפתוח לעובד את הקרן, זו הטבה שניתן ואף רצוי לבקש כחלק מהמשא ומתן לתנאי ההעסקה.

מותר לעובד להמשיך להפקיד באותה קרן גם כאשר הוא מחליף מקום עבודה. אין קשר לשאלה האם הוא עזב, התפטר או פוטר כי הקרן היא על שמו והוא העמית היחיד שרשאי לצבור בה את הזכויות. יתרה על כך, אפילו בעת הפסקת התשלומים לקרן אין פגיעה כלשהי והכספים ממשיכים לצבור ותק וריביות וניתנים למשיכה בהתאם לכללים. הותק בקרן נספר ממועד ההפקדה הראשונה של העמית ורק במקרה של פטירה ניתן למשוך אותם מיידית. בנוסף, מעביד שניכה משכר העובד את חלקו בהפרשות חייב להעביר את הסכום הזה לקרן תוך 30 ימים מהיום שבו מוכרזים הכספים כשכר מולן.

איך תדעו האם כדאי לכם להחליף קרן?

גובה ההפקדה בקרן נקבע על ידי פרמטרים אחידים ולכן השאלה האם לעבור לקרן חדשה או להישאר בקרן הקיימת היא פונקציה של ביצועים ודמי ניהול. הגורמים המשפיעים על גובה ההפקדה הם גובה השכר, שיעור הפקדת המעביד ושיעור הפקדת העובד. גובה השכר הוא תמיד הבסיס לחיסכון ותקרת השכר לשכירים עומדת נכון להיום על 15,712 ש"ח לחודש. הפקדות מעביד מעבר לתקרת השכר הנוכחית מחויבות במס שולי על ההפקדה העודפת, כמו גם מיסוי רווחי הון בשיעור של רבע מהרווח הריאלי במועד המשיכה.

מבחינת שיעור הפקדת המעביד, הסכום הוא 7.5% ועד תקרה של 1,178 ש"ח בחודש. שיעור הפקדת העובד השכיר הוא 2.5% ועד תקרה של 393 ש"ח לחודש, בעוד עצמאי יכול לבצע הפקדה שנתית של עד 21,916 ש"ח בשנה. בנוסף, תמיד אפשר להעביר את הכספים בין מסלולים באותה קרן.

מה המשמעות של פתיחת קרן במעמד עצמאי?

מעמד עצמאי משנה במספר מובנים את אפשרויות החיסכון לטווח קצר, בינוני וארוך. קרן השתלמות לעצמאיים נפתחת על ידי עמיתים יחידים שמדווחים על הכנסה מעסק או משלח יד. עצמאי אמנם לא מוגבל בסכום שאותו הוא יכול להפקיד לקרן, אך קיימת הגבלה על גובה הסכום שעבורו הוא יהיה זכאי להטבת מס. למעשה, הטבת המס היא המוטיבציה העיקרית של העצמאי לפתוח קרן השתלמות כי עבורו אין מעסיק שמוסיף הפקדות. זו גם הסיבה בגללה כדאי להכיר את גובה ההפקדות הזכאיות להטבה מן הסוג הזה.

הטבת מס בעת הפקדה לקרן ניתנת על ידי המדינה בסך של עד 7% מההכנסה החייבת בפועל וכאמור עד תקרה של 271 אלף ש"ח בשנה. המשמעות היא סכום הפקדה מקסימאלי של 18,270 ש"ח בחודש. בנוסף, הסכום המוכר לצרכי מס יהיה רק עד 4.5% מההכנסה החייבת בפועל. בשנת 2016 לדוגמא המשמעות הייתה הכנסה של עד 11,745 ש"ח בחודש.

עצמאי יכול להתייעץ עם אנשי מקצוע כדי לחשב את הסכום המוכר למס. החישוב מנכה 2.5% מהההכנסה החייבת מתוך סך הסכום שהופקד, כך שעצמאי שמפקיד 5% יוכר לצרכי מס של 2.5% מההכנסה החייבת שלו בלבד. מצד שני, הוא יכול להתעודד מכך שהטבת מס על רווחי הון אינה מוגבלת לאחוז מסוים: ההטבה ניתנת לכל סכומי ההפקדה ועד תקרה מוגדרת שעומדת נכון להיום על 18,240 ש"ח. תקרת ההפקדה משתנה כל שנה בהתאם לקביעת משרד האוצר וניתן להתעדכן לגביה באתר הרשויות.

לסיכום, במקרים של שינוי בסטטוס העבודה אין פגיעה בזכויות הותק בקרן השתלמות. מהבחינה הזו אין הבדל בין חוסך שכיר ועצמאי: זכויות הותק בקרן הקודמת נשמרות והעמית יכול לפתוח קרן חדשה, או להמשיך להפקיד לקרן הקיימת. הקרן הותיקה שבה לא בוצעו משיכות היא זו שקובעת את זכויות הותק בשאר הקרנות והיא גם זו שבה מגולם החיסכון.

כאשר מדובר על קרן השתלמות לשכירים, מדברים למעשה על קופת חיסכון לעובדים שכירים. הקופה הזאת היא הקופה המשמשת כיום כאחד מאותם אפיקים של חיסכון כללי לטווחים קצרים-בינוניים. לרוב, קרן השתלמות מהסוג הזה נפתחת לאחר 6 שנים מיום פתיחתה.

כאמור, קרן השתלמות לשכירים היא קופת חיסכון אשר אליה מופרשים כספים במהלך 6 שנים. עובדים שכירים אשר ימשכו את הכספים שהצטברו בקרן ויעמדו בקריטריונים שנפרט בשורות הבאות, יהיו פטורים מתשלומי מיסים על אותה משיכה. בשונה מהמשכורת של שכיר, שבה מופרשים מיסים על שקל של הכנסה בברוטו, הכספים בקרן אינם מחויבים בתשלום מס. אם צברתם 40,000 ₪, תוכלו למשוך אותם ללא מיסים וזהו רווח לא מבוטל בכלל.

מה חשוב לדעת על קרן השתלמות לשכירים?כאשר מדובר על קרן השתלמות לשכירים, מדברים למעשה על קופת חיסכון לעובדים שכירים. הקופה הזאת היא הקופה המשמשת כיום כאחד מאותם אפיקים של חיסכון כללי לטווחים קצרים-בינוניים.

לא קיימת חובה בחוק המחייבת את המעסיקים לשלם קרן השתלמות לשכירים. עם זאת, מעסיקים אשר מנכים הפרשות לקרן ההשתלמות לקרן העובד, חייבים לעמוד בחובות שונות. למשל, אם המעסיק לא העביר את הכספים שנוכו אל קרן ההשתלמות תוך 40 יום מהמועד המחויב בחוק, אותו מעסיק לחלוטין מבצע עבירה פלילית.

על פי החוק, דין העבירה הזאת הוא קנס משמעותי או אפילו מאסר בפועל של שנתיים. ומעבר לכך, חשוב לדעת, כי שכירים אשר חוסכים בקרנות השתלמות יכולים לקבל הלוואות בתנאים עם הטבות ובריביות נמוכות. כמו כן, פתיחת קרן השתלמות לשכירים מאפשרת לכם גם לקבל תנאי החזרה נוחים יותר מאשר אלו שתקבלו בבנקים.

כיצד אדע אם יש לי קרן השתלמות?

אם אינכם יודעים אם יש לכם קרן השתלמות לשכירים, או שמא אתם מעוניינים לבדוק את המצב של הקרן שלכם, הכירו את המושג הנקרא "הר הכסף". הר הכסף היא תוכנית הממומנת על ידי הממשלה, שמטרתה היא לעשות סדר בנושא הזה עבור שכירים רבים.

את תוכנית "הר הכסף" תוכלו למצוא באתר האינטרנט של הממשלה, כאשר הבדיקה היא חינמית לחלוטין והרווח הוא כולו שלכם. אם אתם מסתבכים עם הבדיקה, ישנן חברות פרטיות אשר מבצעות בדיקה של הר הכסף בתשלום סימלי (חלק מהן אפילו בחינם).

מדוע צריך קופות חיסכון לעובדים שכירים?

לא קיימת חובה בחוק המחייבת את המעסיקים לשלם קרן השתלמות לשכירים. עם זאת, מעסיקים אשר מנכים הפרשות לקרן ההשתלמות לקרן העובד
קרדיט תמונה: pexels

קופת החיסכון היא הטבה הניתנת לעובדים שכירים ובימינו גם לעצמאים. קרן השתלמות לשכירים למעשה דומה לסוג של חשבון השקעות שעובדים מכניסים אליו כסף. הכסף בחשבון זה יכול לשמש לפנסיה, או לעזרה בצרכים אחרים כמו בריאות או חינוך, קניית מכונית בעתיד ועוד.

בעתיד, ייתכן שמעסיקים יצטרכו להציע הטבות נוספות כדי למשוך ולשמור על כישרונות. כיום, קרן השתלמות לשכירים היא קופת חיסכון שכדאי ומומלץ להתמקח עליה. אם למשל אתם בקרוב עומדים להגיע לראיון עבודה, חשוב שתשאלו כבר בראיון אם תנאי השכר כוללים קרנות השתלמות לשכירים. אם לא, דעו מה אתם שווים וציינו שקרן זו מהווה דרישה עבורכם. מעסיקים לעתים קרובות מציעים שכר גבוה יותר לעובדים החדשים כדי למשוך אותם. זה מובן בהתחשב ברמת התחרות הגבוהה בשוק העבודה. עם זאת, בחלק ניכר ממקומות העבודה המיקוח על תנאי השכר יכלול גם מיקוח על קרן השתלמות לשכירים.

למה נועדה קרן השתלמות לשכירים, במקור?

במקור, קרן השתלמות לשכירים שימשה שכירים, עצמאים ואפילו חברי קיבוצים או מתגוררי מושבים שיתופיים. היא נועדה בראשיתה לממן לעובדים השתלמויות כגון כנסים מקצועיים, לימודים אקדמאיים, לימודי המשך הקשורים לקריירה של העובדים ועוד. השנים עברו, וכיום, קרן השתלמות לשכירים נותרה אחד מאפיקי החיסכון לטווח בינוני הכי פופולאריים. זאת, משום שזו אחת הקרנות הבודדות שמאפשרות להשקיע כסף ולעשות רווח ללא תשלום מיסים.

כדאי לדעת, המדינה אינה מחייבת אתכם להשתמש בכספים עבור השתלמויות או קורסים מקצועיים. לפיכך, ערוץ ההשקעה הזה הוא אחד מהכדאיים ביותר נכון להיום. אתם יכולים להשתמש בכסף כדי לשפץ את הבית, לשדרג רכב, להשתמש בו לשירותי בריאות ועוד.

מי זכאי לקרן השתלמות לשכירים?במקור, קרן השתלמות לשכירים שימשה שכירים, עצמאים ואפילו חברי קיבוצים או מתגוררי מושבים שיתופיים.

אם בעבר קרן השתלמות הייתה מיועדת לשכירים בעיקר, בימינו קרן השתלמות מיועדת גם עבור עצמאים. כמו כן, בישראל, ישנם הסכמים קיבוציים וכן צווים הנקראים צווי-הרחבה במגזרים השונים. הסכמים וצווי הרחבה אלו מחייבים מעסיקים להפריש לקרנות ההשתלמות של עובדיהם השכירים, למרות שהפרשה לקרן השתלמות אינה מחויבת בחוק.

שימו לב, אם אתם עובדים שכירים והמעסיק שלכם מסרב להפריש את חלקו לקרן ההשתלמות שלכם, החוק אינו מאפשרם לכם פתיחת קרן בעצמכם. הדרך היחידה לפתוח קרן השתלמות לשכירים היא על ידי כך ששני הצדדים יפרישו את חלקן לקרן – המעסיק והשכיר.

קרן השתלמות לשכירים עם 2 מקומות עבודה

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא, הנושא של עובדים שכירים אשר מועסקים ביותר ממקום עבודה אחד. אם אתם מועסקים ב-2 מקומות עבודה בתור שכירים, אינכם יכולים להפקיד כספים לאותה קרן ההשתלמות מ-2 מקומות עבודה נפרדים. עם זאת, תוכלו לפתוח 2 קרנות השתלמות ולהפקיד בכל אחת מהן את הכספים מכל מקום עבודה בנפרד.

אם אתם מסתבכים עם פתיחת הקרנות, ישנן חברות פרטיות אשר מסייעות בכך, כשם שאתם יכולים גם לפנות לרואה החשבון שלכם לעזרה. חלק מבעלי העסקים מסתייעים גם במנהלת החשבונות שלהם, בהנחה שיש לה ידע בתחומים של קרן השתלמות לשכירים. כמו כן, אם אתם עובדים שבמקביל לעבודתכם כשכירים אתם גם עצמאים, אתם יכולים לפי החוק לפתוח לעצמכם קרן השתלמות לעצמאים.

עם מי להתייעץ בנוגע לפתיחת קופת חיסכון לשכיר?

בין אם מדובר על קרן השתלמות לשכירים או קופת חיסכון אחרת, חשוב להתייעץ עם יועץ מקצועי לפני פתיחת חשבון קופת חיסכון לעובד שכיר. מטבע הדברים, במקרים רבים האדם הטוב ביותר להתייעץ בעניין זה יהיה רואה חשבון.

רואי החשבון מומחים בתחום ויכולים לעזור לכם בכל השאילתות ולספק לכם את כל המידע הדרוש. כך תוכלו להבין כיצד לנהוג בפתיחת קופת חיסכון לעובד השכיר. שימו לב, לגבי עובדי קבלן אשר מועסקים דרך חברות כוח אדם, החוקיות משתנה. המשיכו לקרוא על קרן השתלמות לשכירים עובדי קבלן, בשורות הבאות.

קרן השתלמות לשכירים עובדי קבלן

על פי החוק, אם במקום העבודה העובדים השכירים נהנים מההטבה של קרן השתלמות לשכירים, גם עובדי קבלן יהיו זכאים להטבה זו. כמו כן, אם, למשל, עובד הקבלן השכיר זכאי להפרשה לקרן השתלמות אצל מעסיק, אבל עבר לעבוד אצל מעסיק אחר, אותו עובד קבלן יהיה זכאי להמשך הפרשה לקרן ההשתלמות שלו. זאת, בהנחה ששני המעסיקים פועלים לפי הפרשת קרן השתלמות לשכירים.

כאשר מדובר על עובדי קבלן, הכוונה היא גם לעובדי חברות ניקיון ותחזוקה. על פי החוק, קבלני ניקיון ותחזוקה חייבים להפריש כספים עבור קרן השתלמות לעובדיהם. החובה הזאת קיימת מאז אוקטובר 2014 במגזר הפרטי. במגזר הציבורי, חובה זו קיימת מאז ספטמבר 2013.

בנוסף לעובדי קבלן אלו, גם עובדי קבלן נוספים עשויים להיות זכאים להטבות כאלו ואחרות במקום העבודה. אם אתם לא בטוחים מהן ההטבות המגיעות לכם, אנו ממליצים לקבל סיוע מאת חברה פרטית העוסקת בפתיחת קרנות השתלמות, בדיקתן וכולי. כך תוכלו לוודא שהחיסכון לטווח הבינוני נמצא בידיים טובות.