אלפי עובדים יוכלו לתבוע פנסיה וזכויות נוספות מהמעסיקים שלהם

צרו איתנו קשר
תוכן עניינים

תביעת כספי הפנסיהבעקבות פסיקה שהתקבלה ב-2015 בבית הדין לעבודה, נפל דבר בתחום הפנסיה בישראל. הפסיקה חשפה עיוות בנושא תשלומי הפנסיה שאמורים מעסיקים בענף השירותים להפריש עבור עובדיהם.

מומחים משפטיים סבורים שהפסיקה היא בעלת משמעות רבה משום שמדובר בעניין עקרוני, שנוגע למספר גדול למדי של עובדים. מדובר באלפי עובדים העוסקים במגזר השירותים, רובים מאזור מרכז הארץ, שמעסיקיהם הפרישו עבורם אחוז נמוך לטובת פנסיה, ביחס לעובדים מענפים אחרים.

טעות שיש לתקן

ישנם משפטנים וכלכלנים הסבורים שהחלטתו של בית הדין לעבודה עדיין לא חסינה משינויים. בשל המשמעות הנרחבת, שמקיפה מספר גדול למדי של עובדים, בהחלט יתכן שפסק הדין יאותגר על ידי ערעור. עם זאת, סיכויו של ערעור כזה להתקבל אינם כה גבוהים. הסיבה לכך נעוצה בהסכם שנחתם בין ארגון העובדים העיקרי (ההסתדרות) לבין איגוד לשכות המסחר.

ההסכם, שנחתם כבר לפני קרוב לשלושים שנה ועליו התבסס בין היתר כתב התביעה שהתקבל, היה נגוע בטעות.

על פי רוח ההסכם, הרי שהוא היה אמור לחול על קבוצת עובדים רחבה ביותר ובין היתר גם על עובדים מענפי השירותים. בשל טעות, לא הוזכרה המילה שירותים בראשית הצו, למרות שברור היה על פי הנוסח המלא שלא הייתה כוונה ממשית להחריג את עובדי הענף.

ברבות השנים הפך הצו המוטעה לתקף ועובדי שירותים רבים לא קיבלו את מלוא הזכויות המגיעות להם. בין היתר, הדבר קיבל משמעות גם בנושא ההפרשות הפנסיוניות מטעם המעסיקים.

הכל בגלל תביעה קטנה

כמו באגדות, שם אירוע קטן יכול להתגלגל לכדי מאורע רב משמעות, כך בדיוק קרה גם הפעם, בסוגיה כלכלית וחברתית משמעותית. טכנאי, ששייך מטבע הדברים לענף השירותים, החליט להיאבק באפליה. עבורו ועבור פרקליטיו, נראה היה כבלתי סביר המצב שבו עובדים מסוימים זוכים להפרשות פנסיוניות שמבטיחות את עתידם בעוד שעובדי השירותים אינם זכאים לכך.

מסתבר שגם בית הדין לעבודה היה סבור שהגיע העת לתקן את המעוות. התביעה של הטכנאי התקבלה והסתבר שיש לה משמעות לא רק לגבי אותו עובד וכספי הפנסיה המגיעים לו.

ההחלטה המשפטית, כך סבורים משפטנים רבים, צפויה לחלחל במהרה לכדי כספים רבים, שמגיעים לעובדים נוספים, שיוכלו להגיש תביעה לבית המשפט.

משמעות הפסיקה

באופן מעשי, משמעות הפסיקה הנוכחית של בית הדין לעבודה היא שגם עובדי שירותים, זכאים מעתה והלאה להפרשות פנסיוניות על חשבון המעסיק בהיקף של שישה אחוז מהשכר.

יתרה מכך, לא מדובר רק על הפרשות פנסיוניות עתידיות אלא גם על הפרשות שבוצעו בעבר. כל מעסיק שלא ביצע הפרשות בגובה של שישה אחוזים יעמוד בפני החובה להשלים את החסר ולפצות את העובד.

חשוב להבין שאת הסכום יש לשלם לעובד בגין תקופת ההתיישנות המקובלת, עד לשבע שנים לאחור. מכיוון שכך, מדובר בסכומים שיכולים להגיע לאלפי שקלים לעובד.

לא רק פנסיה

מכיוון שהחלטת בית המשפט מנערת את האבק מצו שנחתם לפני שנים ושהיו בו גם משמעויות נוספות, הרי שעובדים רבים צפויים ליהנות לא רק מהפרשות משופרות לפנסיה. מלבד האפשרות לתבוע בגין זכויות פנסיוניות בעבר, יוכלו עובדי שירותים ליהנות גם מזכויות נוספות שנגרעו מהם. בין הזכויות הללו ניתן לציין:

  • ימי חופשה נוספים – כמו עובדים מתחומי הייצור למשל, יוכלו גם עובדי שירותים ליהנות מיותר ימי חופש בכל שנה עם העלייה בוותק.
  • יום בחירה – עובדי שירותים יוכלו גם ליהנות מאפשרות ליום חופש שנקרא גם יום בחירה.
  • פיצוי על אובדן תשואה – ישנה אפשרות שהעובדים יוכלו לקבל גם פיצוי בגין אבדן תשואה שנגרם בעקבות אי הפרשת הפנסיה.

ראו גם:

מה כדאי יותר – ביטוח מנהלים או קרן פנסיה?

התקשרו עכשיו!